-

4 Valkuilen bij het laten maken van een animatie

Dat een animatiefilm veel voordelen heeft voor je bedrijf, dat weet je nu wel. Dat er ook dingen zijn die kunnen misgaan, wist je misschien nog niet. Begin je aan een animatie (of denk je erover om er een te laten maken), doe het dan wel op de goede manier. Fouten maakt iedereen, maar het is handig om je toch een klein beetje voor te bereiden. Daarom zijn hier alvast 4 dingen die je juist niet moet doen als je wilt beginnen aan een animatiefilm voor jouw bedrijf.

1. Het script zelf willen schrijven

Natuurlijk heb je al helemaal uitgestippeld wat er precies in je animatiefilm moet komen. Als ernaar gevraagd wordt, weet je zelfs welke kleur het T-shirt van de personages moet hebben. Maar een script schrijven is even wat anders dan zelf een ‘opzetje’ maken. Laat het schrijven van een script over aan professionals en zorg dat je zelf zoveel mogelijk relevante input geeft. Zorg ook dat je intern alle neuzen dezelfde kant op krijgt. Wat wil je met de animatie bereiken? Wat is de allerbelangrijkste boodschap? Gebruik die en laat de rest achterwege.

2. Iedereen willen bereiken

Wie wil je bereiken met je animatiefilm? Wordt die doelgroep aangesproken met ‘je’ of ‘u’? Kan die doelgroep tegen een grapje? Waardeert die doelgroep een modern muziekje bij de animatie? Begrijpt de doelgroep het filmpje na het eenmaal gezien te hebben? Als je twijfelt over de antwoorden op bovenstaande vragen dan heb je jouw doelgroep nog niet scherp genoeg.

Je kunt overigens niet iedereen bereiken met hetzelfde filmpje. Soms is het veel effectiever om een aantal varianten te laten maken voor verschillende doelgroepen. Zo kun je een boodschap creëren die precies de goede doelgroep aanspreekt en niet een algemeen publiek.

3. Geen duidelijke call-to-action

Een animatie moet ervoor zorgen dat de kijker ‘iets’ gaat ondernemen. Dat kan het bezoeken van een website zijn, het bellen van een telefoonnummer, het downloaden van informatie, etc. Zorg dat aan het einde van de animatie duidelijk is wat je wenst van de kijker. Zonder een duidelijke call-to-action kun je ook niet bepalen of het maken van een animatie het juiste resultaat heeft opgeleverd.

4. Het verkeerde animatiebureau

Een animatiebureau moet wel passen bij je opdracht. Daarmee bedoelen we niet dat je voor iedere opdracht een ander animatiebureau moet gaan zoeken, maar je moet wel serieus nadenken over een passende oplossing voor jouw bedrijf. Daar is de nodige voorbereiding voor nodig, anders is het geen beginnen aan de intensieve samenwerking. Meer daarover lees je hier.

Het komt er helaas gewoon op neer dat je even wat huiswerk moet gaan doen voordat je aan een animatiefilm begint. Vrees niet, die investering komt vanzelf wel weer terug als je metéén het goede bureau te pakken hebt én een animatie met een goed script en een duidelijke boodschap hebt gemaakt.


Delen met anderen?

Wist je dit al lang of heb je toch nog wat hulp nodig?

Neem contact met ons op!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!