-

10 Slimme vragen over gevonden worden in Google

Gevonden worden in Google. Het roept nogal wat vragen op. Als ondernemer weet u dat het belangrijk is, maar tegelijkertijd heeft u waarschijnlijk geen idee waar u moet beginnen als het gaat over zoekmachine optimalisatie. Geen paniek. U staat er niet alleen voor. Ter geruststelling (en om er iets van op te steken) hebben we de 10 meest gestelde vragen (en de bijbehorende antwoorden) op een rijtje gezet.

1.Wat betekent SEO nou eigenlijk?

SEO is een afkorting. Sommigen spreken het uit als SIEJOO en anderen weer als S.E.O. (als in Y.M.C.A.). Hoe u het ook noemt: het is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands:zoekmachineoptimalisatie.

2. Ja, maar wat is zoekmachineoptimalisatie dan eigenlijk?

Zoekmachineoptimalisatie (of SEO dus), zorgt ervoor dat uw website geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines zoals Google. Daardoor wordt uw site beter gevonden.

3. Klopt het dat ik heel veel moet betalen om bovenaan in Google te komen?

Als iemand de ‘aanbieding’ doet om uw site bovenaan in Google te zetten voor een bepaald bedrag, ren dan heel hard weg! U komt niet op een natuurlijke manier bovenaan in Google door veel te betalen.

4. Wat bedoel je met een natuurlijke manier?

Een natuurlijke manier om bovenaan in Google te komen, is door ervoor te zorgen dat uw website relevant blijft voor uw doelgroep. Als Google vindt dat uw site nuttig is voor uw doelgroep en ziet dat uw site ook nog eens actueel is, helpt Google u graag. Het gaat dus om de kwaliteit.

5. Maar hoe zit dat dan met die advertenties?

De advertenties die via Google te plaatsen zijn (deze heten Adwords) zijn inderdaad tegen betaling. U vindt ze vaak bovenaan een pagina of in de rechterkolom. Dat is dus tegen betaling. Maar u kunt dus ook gratis bovenaan komen. Nogmaals: kwaliteit!

6. Volgens mij ging het ook om kwantiteit hoor! Als je site heel veel links heeft van andere sites, kom je toch automatisch hoger in Google?

Dat was eerder wel zo. Helaas werd er misbruik van gemaakt, met als gevolg dat Google nu ook kijkt hoe belangrijk de site is die een link naar úw website heeft. Wederom kwaliteit dus.

7. Hoe weet Google nou of mijn site wel of niet goed is?

De robots van Google bekijken alle sites op internet. Dat heet indexeren. Door te indexeren ziet Google waar de website over gaat, waar de pagina’s over gaan, waar de teksten over gaan, etc. Het is belangrijk dat uw site ook technisch goed in elkaar zit. Daarvan wordt uw site sneller en kan Google uw site beter (en sneller) vinden.

8. Wat moet ik nu allemaal doen om te zorgen dat ik aan de eisen van Google voldoe?

Wat dat exact betekent voor uw website, hangt af van uw doelgroep, uw product/dienst en de concurrentie. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat uw website dus technisch ook in orde is. Maak voor uw site een concreet plan van aanpak.

9. Hoe weet ik waar mijn doelgroep op zoekt?

Daar zijn hele handige tools voor. Wij adviseren altijd om samen met ons zo’n onderzoek te doen. U denkt namelijk te weten waar uw doelgroep op zoekt. Maar de feiten liggen toch vaak anders…

10. Zijn er geen geheime trucjes om bovenaan te komen in Google?

Ja, die zijn er zeker. Er zijn er zelfs tientallen. En we kennen ze allemaal. En nu het slechte nieuws: het zijn allemaal kortetermijnoplossingen. Sterker nog: als Google u betrapt op verkeerde manieren dan kan uw site zelfs helemaal geblokkeerd worden! U kunt zich dus maar beter richten op een kwalitatief goede website.

Geen geduld?

Het kan inderdaad even duren voordat uw website hoog in Google staat. Maar op het moment dat uw site daadwerkelijk hoog in Google staat als gevolg van de kwaliteit (en dus niet door verkeerde manieren) dan zal uw site ook niet zomaar meer verdwijnen. Het gaat dus om de lange termijn en om de kwaliteit.

Waar te beginnen?

Het begint met uw doelen: u moet eerst weten wat u wilt bereiken met uw website. Daarna bekijken we samen met u wat er nodig is om uw doelgroep te bereiken (waar zoekt uw doelgroep op, wat leest uw doelgroep, etc). Op basis van al die bevindingen maken we een concreet plan.


Delen met anderen?

Bel ons vrijblijvend op 024 - 845 99 54

Of stuur een mailtje

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!