-

10 tips voor de perfecte stockfoto

Afbeeldingen kunnen je content maken of breken. Of je ze nu uit een stock haalt of zelf maakt, er is geen excuus voor het gebruiken van iets lelijks. Wil je geen tijd of moeite in een goede afbeelding stoppen, dan zal je content dus ook geen impact maken. Toch hoef je niet altijd met je camera erop uit te gaan als je een afbeelding nodig hebt, je kunt ze ook uit een bestaande verzameling halen. Maar óók voor het uitzoeken van een mooi stockplaatje moet je van goeden huize komen.

Waarom een stockfoto?

Een stockfoto (een foto uit een bestaande bibliotheek) is soms gewoon handig. Het kost minder tijd het is daarom ook meestal goedkoper. Maar: om de standaard “zakenman/vrouw achter een bureau”-foto’s te vermijden moet je wel iets verder zoeken dan je neus lang is. Onze tips:

1. Bespaar nooit op kwaliteit

Dit punt is logisch: een afbeelding van slechte kwaliteit zorgt ervoor dat je content ook minder waard wordt. Als een afbeelding korrelig is, haken veel lezers en websitebezoekers al af. Gebruik dus nog liever helemaal géén afbeelding dan eentje van slechte kwaliteit. Je hoeft nog er trouwens niet eens veel geld voor neer te leggen, er zijn genoeg gratis (rechtenvrije) afbeeldingen van hoge kwaliteit te vinden op het internet.

2. Emotie geeft een afbeelding nét iets extra’s

Mensen zijn emotionele wezens. Emotie zorgt ervoor dat mensen zich verbonden voelen. Met elkaar, maar ook met de boodschap die je wilt vertellen. Als je de emotie in jouw afbeelding gebruikt die ook bij jouw boodschap past, zal die meer impact krijgen. Emotie hoeft overigens helemaal niet altijd negatief te zijn, je kunt ook een grappige afbeelding gebruiken en je doelgroep zo aan je content binden.

3. Krachtige afbeeldingen

Je hebt afbeeldingen en je hebt afbeeldingen. Voor de perfecte stockfoto zoek je iets dat zo krachtig is, dat het je hele boodschap bevat. Het lijkt misschien onmogelijk om een stockfoto te vinden die dit doet, maar het kan. Kijk maar eens naar deze enorme verzameling krachtige advertenties. Dat kun je -met enkele aanpassingen- ook zelf met een stockfoto. Wat ons meteen bij het volgende punt brengt:

4. Pas je afbeeldingen (een beetje) aan

Wil je toch een originele afbeelding, maar wil je er geen professionele fotograaf voor inschakelen, probeer dan eens je stockafbeelding een beetje aan te passen. Bijvoorbeeld door kleine dingen toe te voegen of juist weg te laten. Een persoonlijke afbeelding heb je op die manier snel gemaakt.

5. Gebruik geen afbeelding zonder doel

Je moet alleen een afbeelding gebruiken als die ook echt een doel heeft, anders is het slechts paginavulling. Je doelgroep ziet het meteen als je eigenlijk probeert te verbloemen dat je content gewoon slecht is.

6. Laat je klanten afbeeldingen maken

Dit punt wijkt een beetje af van het onderwerp stockfoto’s, maar wat is nu mooier dan klanten die foto’s voor je maken en delen via de sociale media? Vraag je fans om op de foto te gaan met jouw producten, of om een collage (op Pinterest) te maken voor je merk en voilà: persoonlijker kan het niet én je creëert buzz.

7. Er is meer dan alleen foto’s

Stockfoto’s zijn er genoeg te vinden. Maar dit is niet de enige optie als je je content meer inhoud wilt geven met visuals. Je kunt bijvoorbeeld ook een infographic aan je content toevoegen. Deze zijn gemakkelijk gemaakt en kun je eventueel aanvullen of opleuken met afbeeldingen uit een stock.

8. Kleuren die eruit springen

Contrasterende kleuren werken goed als je afbeelding moet opvallen. Vooral op webpagina’s is het belangrijk dat iets meteen de aandacht trekt (én de boodschap overbrengt), websitebezoekers kijken namelijk maar heel kort rond om te beslissen of jouw pagina hetgeen is dat ze zoeken.

9. Beweging

Een afbeelding staat stil, maar toch kun je genoeg afbeeldingen vinden die dynamiek uitstralen. Een element van beweging of actie je in afbeeldingen is veel spannender dan een ‘geposeerd plaatje’ en vertelt ook veel meer. Wil je helemaal naar een bewegende afbeelding, kijk dan eens naar cinemagraphs.

10. Je doelgroep moet zichzelf herkennen

Niets is leuker dan een afbeelding die van toepassing is op degene die ernaar kijkt. Gebruik afbeeldingen waarin mensen of dingen afgebeeld worden die ook echt relevant zijn voor jouw doelgroep. Geen kantooromgeving voor jongeren en geen festivals voor bejaarden dus (tenzij…).

Voor ieder doel bestaat er wel ergens een stockafbeelding, het kost alleen wat tijd om de juiste te vinden. Die tijd betaalt zich dubbel terug als je klanten tevreden zijn over je content, dus bespaar er niet op!


Delen met anderen?

Nog steeds geen idee waar je moet beginnen?

Wij helpen je

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!