-

3 Gevaarlijke Marketing Mythes

Als u als ondernemer verkeerde informatie krijgt dan kan dat helemaal verkeerd uitpakken voor uw bedrijf. Het is daarom verbazingwekkend hoeveel onduidelijkheden en onwaarheden er zijn over reclame, marketing en communicatie. Tijdens gesprekken met (potentiële) klanten komen ze elke keer weer ter sprake. Daarom; de top 3 van gevaarlijke marketing mythes! U bent gewaarschuwd!

1) Mythe 1: Reclame werkt niet.

Dat is een echte klassieker. Slechte reclame werkt namelijk niet!
Zorg ervoor dat u de juiste doelgroep aanspreekt. Zonder goede bepaling van de doelgroep geen goede reclame.

  • Onderzoek waarom de doelgroep uw product of dienst wil kopen
  • Onderzoek waarom uw doelgroep (soms) bij uw concurrent koopt
  • Onderzoek waarom u uniek bent ten opzichte van uw concurrentie

Zodra u deze informatie heeft kunt u experts inzetten om u te helpen met uw reclame. Zorg ervoor dat uw reclamebureau u daadwerkelijk wil helpen en met u meedenkt over de lange termijn. Ook als het gaat om kleinere opdrachten. Een leuk plannetje is snel gemaakt, dus blijf kritisch: is het voor de lange termijn ook nog relevant?

Trouwens: een ontwerper is geen reclamebureau. Pas op met het inhuren van een grafisch ontwerper voor bijvoorbeeld uw advertentie ontwerp. Een ontwerper ontwerpt, net zoals een metselaar metselt; die heeft niet het huis getekend… Weten waarom uw huidige advertenties niet het gewenste resultaat opleveren? Mail Bouke te Pas en u krijgt de antwoorden in uw mailbox.

2) Mythe 2: Alleen verkopers verkopen.

Veel ondernemers denken nog steeds dat alleen de verkoopafdeling bezig moet zijn met het ‘binnenhalen’ van klanten. Fout!

Tijdens een beurs kwam ik eens in gesprek met een medewerker van een bedrijf. Dat bedrijf verkoopt iets waar ik wat aan zou kunnen hebben. Ik stelde wat vragen. Toen gebeurde het: mijn gesprekspartner zei: “Geef maar even je kaartje, dan laat ik onze verkoopafdeling je morgen terugbellen.” Fout! Op dat moment stond ik namelijk oog-in-oog met een medewerker van een bedrijf waar ik iets van wilde hebben. Hij had dus op dat moment iets aan me kunnen verkopen. Maar nee: hij wilde dat het via de afdeling verkoop zou lopen. Dat is natuurlijk dodelijk, want hij vond zichzelf wel interessant genoeg om als ‘ambassadeur’ van dit bedrijf op de beurs te verschijnen.

Iedere medewerker van uw bedrijf moet iets kunnen verkopen. En als ze niet die kennis hebben dan is uw marketingverhaal te ingewikkeld. Ook verkopen is namelijk marketing. Sterker nog: ALLES IN, OP EN ROND UW BEDRIJF IS MARKETING. Niet overtuigd? Mail Bouke te Pas en daag hem uit.

3) Mythe 3: Marketing is pas nodig als de zaken slecht gaan.

Fout! Het slechtste argument dat ik ooit gehoord heb waarom een ondernemer niet veel aan marketing deed: hij was te druk.

Dit type ondernemer richt zich uitsluitend op huidige opdrachten/verkoop en houdt zich weinig bezig met nieuwe potentiële klanten of nieuwe kansen om het bedrijf onder de aandacht te brengen. Resultaat: op het moment dat deze ondernemer vindt dat hij ‘iets’ aan marketing moet gaan doen is het te laat! En daarmee kom ik bij de grootste marketingfout die een ondernemer kan maken: niks doen. Gewoon wachten bij de telefoon helpt niet. Geen actie ondernemen om uw klanten te blijven informeren helpt niet. Actief bezig zijn met uw marketing zorgt voor succes. Gegarandeerd!

Als een marketingplan van u niet werkt, verander het dan. Wijzig uw plan, probeer nieuwe dingen. Zoek de zwakke plek en vervang het door iets beters. Goed onthouden: niets doen levert ook niets op!

Nog niet genoeg klanten? Nog niet de juiste klanten?

Wellicht is het tijd om uw huidige marketing eens tegen het licht te houden. Met onze Quickscan kijken we met een kritische blik naar uw bedrijf en leggen we genadeloos de vinger op de zere plek. En dat doet soms pijn. Maar uiteraard pesten we niet alleen: we bieden ook concrete oplossingen.

Vraag vandaag nog de Peppermint Media Quickscan aan! Neem nu contact op met Bouke te Pas op 06-270 416 39 of stuur een mailtje! Goed onthouden: niets doen levert ook niets op.


Delen met anderen?

Meer aantrekken?

Vraag de quickscan aan

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!