-

3 Manieren om uw nieuwsbrief interessant te maken

Een nieuwsbrief als marketingmiddel…leuk. Maar leest iemand die dingen nog wel? Veel ondernemers sturen per e-mail een nieuwsbrief naar hun relaties. Maar een groot deel van de ontvangers drukt meteen op ‘delete’.

Hoe zorgt u dan toch dat uw nieuwsbrief gelezen wordt? Hoe wordt een nieuwsbrief écht een aanvulling op uw marketing?

1. Een pakkend onderwerp of aansprekende titel

De juiste titel van uw e-mail zorgt voor meer aandacht in uw (overvolle) mailbox. En meer aandacht zorgt ervoor dat uw e-mail geopend wordt. Welk bericht opent u sneller: ‘nieuwsbrief mei 2012’ of ‘Ik heb een tip voor je!’.

2. Begin persoonlijk en begin meteen

Bijna alle systemen voor een nieuwsbrief hebben de mogelijkheid om de (voor)naam van de ontvanger toe te voegen. Zo kan een nieuwsbrief die binnenkomt in de mailbox van Piet, dus ook meteen beginnen met ‘Beste Piet’. Dat is nog eens wat anders dan ‘Beste lezer’ of ‘Beste relatie’!

Maak de eerste zinnen meteen pakkend. Draai er niet omheen. Iedereen heeft tegenwoordig een overvolle mailbox en weinig tijd. Vertel dus meteen wat u wilt vertellen in de eerste zinnen. U kunt verderop altijd nog iets meer de diepte in.

3. Zorg dat het iets toevoegt

Zomaar een nieuwsbrief versturen heeft geen zin. Laat het onderdeel zijn van uw totale online marketing en denk er goed over na! Stel uzelf altijd de vraag: ‘heeft de ontvanger hier écht iets aan?’. Als het antwoord nee is, heeft u waarschijnlijk weer een prachtige nieuwsbrief gemaakt die alleen voor uzelf interessant is.

Helaas, uw relaties vinden het helemaal niet interessant wat u nu weer heeft gedaan. Of wie u als klant heeft. Uw relaties willen iets van waarde. Iets wat ervoor zorgt dat ze uw volgende nieuwsbrief ook weer gaan openen…

Het grote doel…

Marketing met behulp van een nieuwsbrief kan zeer effectief zijn. Maar zorg er dan wel voor dat het ook iets oplevert! Zoals met elk marketingmiddel:

  • bedenk eerst goed welk doel u heeft
  • zorg dat het iets toevoegt voor uw doelgroep
  • en maak het persoonlijk!

Aanbieders van systemen om een nieuwsbrief te versturen (zoals bijvoorbeeld Mailchimp), bieden handige tools om te bekijken wie uw nieuwsbrief geopend heeft. Zo weet u meteen wat het resultaat was. Doe er iets mee, want cijfers liegen niet.

De volgende stap

Hulp nodig met het opzetten van uw nieuwsbrief? We helpen u graag op weg!


Delen met anderen?

Eens kritisch naar je teksten kijken?

Neem vrijblijvend contact met ons op

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!