-

3 Onmisbare marketingtrends voor 2012

Terwijl de laatste dagen van 2011 langzaam wegtikken staat u vast even stil bij het afgelopen jaar. Wat ging er goed? Wat kan er beter? En hoe gaan we volgend jaar om met de crisis? Het is tijd om even goed na te denken wat er het komende jaar allemaal moet gebeuren. Zorg er in ieder geval voor dat u de onderstaande drie trends niet negeert!

1. In 2012 blijven middelen gewoon middelen

Het afgelopen jaar verscheen de QR-code ongeveer op elke plaats die groot genoeg was voor een QR-code. Gewoon, omdat het kan. In 2012 is een zwart/wit blokje echter niet meer genoeg om te zorgen dat uw doelgroep de code scant met een mobiele telefoon. U moet iets te bieden hebben. U dient uw doelgroep te vermaken en te verleiden. Dat geldt voor de QR-code, voor uw social media, voor uw website en voor uw e-mailmarketing. Het zijn allemaal middelen. En dat blijven het. Het is dus geen doel op zich. In 2012 zal uw doelgroep zich dat nog meer realiseren en dus niet zomaar reageren op uw zoveelste schreeuw om aandacht. Hoe gaat u de middelen inzetten zodat het ook nog relevant blijft voor uw doelgroep?

2. Een marketingstrategie voor 2012 is noodzakelijk

U heeft inmiddels tientallen middelen en kanalen beschikbaar om uw marketingboodschap te verkondigen; van website tot YouTube en van Twitter tot e-mail. Maak een heldere marketingstrategie voor het komende jaar waarbij u zorgt dat alle onderdelen naadloos op elkaar aansluiten. Zo weet u zeker dat u nooit een potentiële klant mist en maakt u het uzelf ook nog eens makkelijker. Nu uitkienen is volgend jaar profiteren! Wordt het tijd voor een nieuwe website? Gaat u een blog starten? Of toch eindelijk eens die bedrijfsfilm laten maken? Wanneer gaat u beginnen met het opstellen van de marketingstrategie?

3. Klanten worden een essentieel onderdeel van het bedrijf

Het afgelopen jaar werd social media volwassen. Als ondernemers leerden we eindelijk weer luisteren naar onze klanten. En we gingen verder: we gingen de dialoog aan. Nu is het tijd om nog een stap verder te gaan. Betrek uw klanten bij uw producten en diensten. Vraag ze wat ze willen. En nou niet meteen denken dat het ingewikkeld is. Neem het gewoon letterlijk: vraag ze wat ze willen! U hoeft natuurlijk niet te doen wat uw klanten vragen. Maar luisteren is essentieel om te begrijpen wat er leeft bij uw klanten. Speel daarop in. Probeer het uit. Het is het proberen waard! Klanten zullen volgend jaar een essentieel onderdeel zijn van uw onderneming. Het zijn de leiders van uw marketingteam! Wat gaat u doen om volgend jaar beter naar uw klant te luisteren?

U ziet het: gelukkig zijn er geen wereldschokkende zaken te verwachten volgend jaar. Het wordt een jaar van verdieping: we gaan met z’n allen een stapje verder. Om verder te kunnen moet u echter wel de basis begrijpen en een route uitstippelen. Neem de komende weken de tijd om alles eens rustig op een rijtje te zetten. Dan loopt u volgend jaar niet achter de feiten aan.

Marketinghulp nodig?

Geen idee waar u moet beginnen? U kunt ons inschakelen om uw marketingstrategie voor 2012 op te stellen. We maken dan een helder en fris strategisch plan dat direct toe te passen is.


Delen met anderen?

Bel Bouke te Pas op 024-8459954

Of stuur een mailtje!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!