-

3 redenen om een animatie te laten maken

Of je het nou een animatiefilm, explanimation, uitlegvideo of corporate animatie noemt: het zorgt voor aandacht. Het is slim om een animatie te gebruiken als onderdeel van je marketingstrategie. Het zorgt ervoor dat je je verhaal beter duidelijk kunt maken aan je doelgroep en je kunt je er direct mee onderscheiden van je concurrenten!

Online video was vroeger een uitzondering. Maar vroeger is niet meer.

Het moet sneller…

Tegenwoordig draait het om snel informatie delen, snel instructies geven en snel de aandacht trekken.

Video is daarmee een essentieel onderdeel geworden van de marketingmix. Een animatie laten maken kan zorgen dat je bepaalde marketingdoelstellingen een stuk sneller (en goedkoper) kan realiseren..

Wist je dat maar liefst 93% van de marketeers online video inzetten?

Animatie is goedkoper dan een gewone bedrijfsfilm

Gewone video (je weet wel, met een camera) is leuk en zeker nuttig. Sterker nog: een bedrijfsfilm laten maken kan in veel gevallen een slimme zet zijn. Toch is het (in verhouding) een flinke investering.

Er is een crew nodig bestaande uit een cameraman, regisseur, visagist, geluidsman, etc. Ook zijn er natuurlijk acteurs nodig. Ga je dit zelf doen (of je collega’s) of vraag je om professionele (dure) hulp?

Risicofactoren en flexibiliteit

En dan zijn er natuurlijk nog de risicofactoren: als je buiten gaat filmen wil je zeker weten dat het mooi weer is. Wat nou als het regent? Wat nou als de buurman besluit om zijn betonnen vloer uit te gaan hakken? Een goede planning is essentieel. En flexibiliteit ook.

Bij een animatie heb je daar weinig last van. Natuurlijk moet er ook een planning worden gemaakt en zijn er heus wel wat risicofactoren, maar onder aan de streep is het laten maken van een animatie veel goedkoper dan een gewone bedrijfsfilm.

Vraag jezelf dus af of het echt noodzakelijk is om een ‘echte’ film te maken? Zou het ook met animatie kunnen?

Oja: mocht er ooit iets aangepast moeten worden aan je bedrijfsfilm, hoe eenvoudig gaat dat dan? Met een animatie is het een kwestie van wat plaatjes veranderen…

Een uitlegvideo heeft een hogere conversie

Als je animatie wilt inzetten op je homepage of een landingspagina hebben we goed nieuws: een animatie zorgt voor een hogere conversie! Eigenlijk is dit ook heel logisch: je bezoekers hebben weinig zin om al die teksten te lezen of zelf uit te moeten zoeken waarom ze jouw product of dienst moeten kiezen.

Als je dit in een paar minuten (of minder) met een animatie kunt vertellen dan is de keuze snel gemaakt.

Focus op eenvoud en conversie

Uit onderzoek blijkt dat 90% van bezoekers van een website zegt dat een video ze heeft geholpen om tot aankoop over te gaan. 90%! Dat is gigantisch veel.

Met een goede animatie kun je ervoor zorgen dat je product of dienst vereenvoudigd wordt weergegeven. En dat is meteen de kracht: door overbodige zaken weg te laten in een animatie en ze te simplificeren, blijft de focus constant op de voordelen voor je doelgroep. Daar is natuurlijk wel een goed script voor nodig…

Een animatie oogt professioneel

In een wereld waar tegenwoordig iedereen zelf filmpjes maakt met de telefoon of GoPro, valt een animatie op. Een animatiefilm oogt verzorgd en straalt professionaliteit uit. Daarmee zeggen we overigens niet dat gewone video’s slecht zijn, in tegendeel.

Het is alleen wel verstandig om jezelf goed af te vragen wat je nou eigenlijk wilt communiceren en hoe dat het beste in beeld te krijgen is. Want ook in het geval van animatie geldt: form follows function!


Delen met anderen?

Ook een animatie hebben?

Kunnen we je mee helpen!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!