-

3 redenen waarom klanten een explanimation willen

Reclame is overal. In een wereld die overspoeld wordt met woorden is het goed om te weten dat er ook alternatieven zijn om nieuwe klanten te werven. En er is er één in het specifiek die het verschil kan maken voor jouw bedrijf, product of dienst. De explanimation. Maar waarom zou je zo’n explanimation eigenlijk laten maken?

Waar hebben we het over?

Een explanimation is niet zomaar een animatie. Animaties als reclame zijn leuk en aardig, maar écht nuttig wordt het pas als er ook iets nuttigs verteld wordt. En dat is precies wat er in een uitleganimatie of explanimation gebeurt. Je geeft uitleg over ingewikkelde dingen, zoals jouw nieuwe product, zonder dat daar ingewikkelde en langdradige handleidingen aan te pas komen.

1. Een explanimation wint het van woorden

Op een pagina vol met woorden hoeft maar één simpele afbeelding te staan. En juist die ene afbeelding trekt de aandacht. Stel je eens voor dat het plaatje vervangen wordt door een video. En die video vervangt op zijn beurt weer alle teksten op de pagina. Bingo! Op deze manier kan een explanimation of uitleganimatie de meeste teksten op je website vervangen. En dat niet alleen: een animatie overtuigt ook nog meer dan een stilstaand beeld! Hoeveel woorden heb je nodig om jouw product, dienst of bedrijf te beschrijven? En hoeveel beelden zouden daardoor nodig zijn denk je?

2. Een explanimation informeert en vermaakt

Nog een groot voordeel van een (expl)animatie: het is een luchtige vorm van informatieverstrekking. Hoewel de inhoud van een explanimation natuurlijk serieus kan zijn, is het door de vorm(geving) gemakkelijk te consumeren. Bijkomend voordeel: het maakt het leuk om naar te kijken. De (marketing)boodschap in je animatie krijgt daardoor iets sympathieks. En nog beter: de afzender van de boodschap (jij dus!) wordt ook sympathiek gevonden door de kijker.

Actie ondernemen dus

Wie een animatie laat maken en slim omgaat met het AIDA-marketingmodel (Attention, Interest, Desire, Action) krijgt het vervolgens ook nog voor elkaar dat de kijker een concrete actie gaat uitvoeren (bijvoorbeeld contact opnemen met jou).

3. Een explanimation past overal in je verkoopproces

Door een animatie in een vroeg stadium van het verkoopproces te gebruiken, kun je jouw doelgroep enthousiasmeren, bijvoorbeeld tijdens een eerste kennismakingsgesprek. Je kunt een explanimation of uitlegvideo echter ook gebruiken als aanvulling op je bestaande marketingmateriaal om je potentiële klanten nét even een extra zetje te geven en tot aankoop aan te zetten.

Video in je e-mail

Wie echt wil profiteren van de mogelijkheden van videomarketing, gebruikt een animatie bij het eerste e-mailcontact. Inderdaad: het is mogelijk om een video mee te sturen in een e-mailbericht. De ontvanger van de e-mail zal de video ongetwijfeld willen bekijken. En als dat dan gebeurt, heb je een mooie ingang gecreëerd bij een potentiële klant. En dat zonder ook maar één woord te veel te gebruiken!

Het werkt echt!

Animaties en in het specifiek uitleganimaties werken dus op veel verschillende vlakken heel goed voor je bedrijf. En dat moet je hebben, een marketingmiddel dat méér voor je doet dan alleen reclame maken. Doe er je voordeel mee!


Delen met anderen?

Wil je meer uitleg over de explanimation?

Wij weten er alles van

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!