-

3 Tips om de QR code beter te gebruiken voor marketing

Is het een hype of toch essentieel? Is het alleen leuk of ook nog nuttig? Er is veel discussie over het gebruik van de zwart/wit geblokte afbeeldingen. Wanneer zet je ze in? Wanneer juist niet? Waar moet het voor zorgen? Peppermint heeft drie tips om de QR code beter in te zetten voor uw marketing.

Een QR code? Dat is toch niks voor mij?

Misschien niet. Misschien ook wel. Het is een feit dat de QR code een goedkoop en resultaatgericht marketingmiddel kan zijn. Het kan zorgen voor aandacht en wellicht leiden tot een aankoop. Het is het proberen waard, maar dan moet er wel eerst even over nagedacht worden…

1. Bedenk een interessant doel

Zoals met ieder marketingmiddel is het verstandig om ook bij de QR code te bedenken wat u er mee wilt bereiken. Met andere woorden: is er een goede reden om een QR code te gebruiken? Staat er iets te speciaals te gebeuren? Wordt uw doelgroep vermaakt? Kan uw doelgroep iets winnen? Is het opvallend? Wie een QR code in zijn advertentie of brochure zet om alleen naar de homepage van de website te verwijzen heeft het niet begrepen.

Maak duidelijk wat de doelgroep kan verwachten na het scannen van de code. Een QR code in een advertentie met daarbij de tekst ‘Scan de code en ontvang 15% korting op uw online aankoop’ zal voor meer resultaat zorgen dan een QR code die zonder reden geplaatst lijkt te zijn. Mensen zijn lui, help ze dus een beetje op weg.

2. Denk aan het gebruik

Misschien wel de grootste valkuil: niet nadenken over de manier waarop uw doelgroep de QR code gebruikt. Mensen scannen de code met hun telefoon. Dus leidt de code ook naar een website of pagina op hun telefoon. Is die website of pagina wel geschikt om te bekijken op een mobiele telefoon? Bedenk goed dat mensen die websites bekijken op hun mobiele telefoon snel de juiste informatie willen vinden.

Maak dus een aparte site voor mobiel gebruik en een aparte landingspagina voor deze speciale actie. Zo voorkomt u dat een bezoeker zelf moet uitvinden wat er van hem of haar verwacht wordt. Dat is dus niet bedoeling. Nogmaals: mensen zijn lui, help ze dus een beetje op weg!

3. Analyseer, test en verbeter

Een QR code is een zeer specifiek middel. Als het goed is (als u goed heeft geluisterd), leidt het dus ook naar een zeer specifieke pagina op uw website (een pagina die alleen via de QR code te bekijken is). Het resultaat van de QR code is dus ook zeer eenvoudig te meten. Bekijk de bezoekersaantallen van de specifieke pagina’s (tip: installeer Google Analytics) en analyseer het gedrag van de bezoeker: welke pagina’s werden er nog meer bezocht? Hoe lang blijft men gemiddeld op de site?

Door deze gegevens te analyseren (in het begin lijkt dit enorm saai, maar uiteindelijk zult u er veel plezier in krijgen) krijgt u waardevolle inzichten. Vanaf dat moment is het aan te raden om te gaan experimenteren met verschillende soorten pagina’s en continue te blijven verbeteren.


Delen met anderen?

Klaar om uw eerste echte QR code campagne op te zetten?

We helpen!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!