-

4 Direct mailing fouten die u kunt voorkomen

Een direct mailing is een slim middel om de doelgroep te bereiken. Veel bedrijven en organisaties gebruiken het als onderdeel van de marketingstrategie maar vergeten vaak een aantal essentiële zaken. Een veelgehoorde opmerking als het over direct mailing gaat: “de mailing had niet het gewenste resultaat’. Hieronder 4 fouten die u makkelijk kunt voorkomen!

1) Geen doel

Deze fout is de meest onnozele. Wie een direct mailing inzet heeft een doel voor ogen. Wie dus een mailing de deur uitdoet zonder vooraf een doel te bepalen is nogal vreemd bezig. Verwacht dus ook geen resultaat als u niet weet welk resultaat u wenst.

2) Geen mailinglijst

Het grootste geheim van een direct mailing is de lijst. Naar wie gaat u deze mailing versturen? Zonder goede mailinglijst is uw mailing zinloos.Een mailinglijst is niet zomaar een manier om uw markt bereiken. De lijst is uw markt! Zorg dus dat uw mailing bij de juiste personen terecht komt en laat uw hele bedrijf meedenken over deze doelgroep.

3) Geen actie-element

Het doel van uw mailing (zie punt 1) wordt pas bereikt als er een actie-element is verwerkt in uw mailing. Een actie-element kan zijn ‘download onze brochure’, of ‘vraag nu een gratis adviesgesprek aan’. Zonder actie-element is er geen reden om een mailing in te zetten. Daarnaast is het resultaat van de mailing niet meetbaar: hoe kunt u immers weten of de mailing succesvol is als u niet weet wanneer de mailing een succes genoemd kan worden?

4) Geen follow-up

Een direct mailing versturen is pas het begin van een marketingactie, niet het doel. Veel bedrijven maken de fout door te denken dat het versturen van een mailing al genoeg is. Daarna gaan ze rustig achterover zitten om te kijken wat het resultaat is. Jammer.

Heeft u een online mailing verstuurd? Dan kunt u precies zien wie de mailing heeft geopend, gelezen, doorgestuurd, etc. Heeft u een offline mailing verstuurd? Dan is het zaak om een goed actie-element in te zetten dat er voor zorgt dat u het resultaat kunt meten. Wacht niet te lang met nabellen. Begin juni heb ik een softwarepakket 30 dagen getest na het ontvangen van een mailing. Vorige week werd ik pas gebeld of ik nog interesse had. Dat is 3 maanden later! Ik was de software al lang weer vergeten. En zo werkt het ook met uw direct mailing: zorg ervoor dat u de doelgroep spreekt op het moment dat ze uw mailing nog kunnen herinneren.

Niet de tekst, niet de plaatjes, niet het actie-element, niet de stijl, niet de vorm, maar RESULTAAT is het enige dat echt belangrijk is voor uw direct mailing actie. Resultaat krijgt u door alle elementen op elkaar te laten aansluiten.

Bekijk de direct mailing dus niet langer als een ‘tussendoortje’, maar zie het als een serieus marketingmiddel waar u de juiste personen mee kunt bereiken.


Delen met anderen?

Hulp nodig bij het opstellen van uw direct mailing?

Bel of mail ons

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!