-

5 Overlevingstips in crisistijd

Het gaat slecht met de economie en het zal de komende tijd niet veel beter worden. Tot zover het gezeur. Nu gaan we de mouwtjes oprollen en kijken hoe we er met de juiste instelling van kunnen profiteren!

Het is crisis. Dus moeten we allemaal beter nadenken over wat we doen. Het besparen van kosten had u waarschijnlijk zelf al bedacht. We gaan het nu even positief benaderen. Als ondernemer is dit het uitgesproken moment om eens goed te kijken naar de mogelijkheden om juist nú uw bedrijf te laten groeien.

1. Accepteer dat er een ander spel gespeeld wordt

Ok, we gaan nu een beetje zweverig doen: acceptatie is nu het belangrijkst. Wie namelijk niet volledig kan accepteren dat de tijden veranderd zijn, blijft onrustig. Teken een denkbeeldige lijn. Daar staan we nu. Dat is ons nieuwe beginpunt, ons nieuwe vertrekpunt. Een ander spel heeft andere regels.

2. Accepteer dat het spel rustiger gespeeld wordt

In economisch fantastische tijden gaat alles razendsnel. Succes volgt op succes. Pats boem! Klapper na klapper! Maar nu spelen we een ander spel. Dit spel wordt veel rustiger gespeeld. Accepteer dat het allemaal langzaam gaat. Ook al lijkt het in slow motion te gaan: liever rustig vooruit dan stil blijven staan.

3. Onzekerheid en angst zijn verschillende dingen

Onzekere tijden zijn zwaar. Als de onzekerheid toeslaat, blijf dan altijd gericht op uw doelen. Verwar onzekerheid niet met angst. Met andere woorden: laat de angst geen grip op u krijgen. Onzekerheid is makkelijker te overwinnen dan angst. Dus accepteer uw onzekerheid. Maar blijf het de baas. Begrijp ook de onzekerheid van uw personeel, uw leveranciers en natuurlijk van uw klanten.

4. Tijd om te veranderen

Vergeet de routine. Breek met de huidige regels. Nu is het moment om te veranderen en andere dingen te proberen. Nu is het moment om uzelf te onderscheiden. Wat heeft u te verliezen? Probeer een andere benadering. Kijk eens vanuit een frisse invalshoek naar alles wat u doet. Nu kan het!

5. Blijf zichtbaar

Laat uw gezicht zien. Laat uw stem horen. Blijf onderdeel van het spel. Blijf uw klanten adviseren en motiveren. Ook als er niet direct geld mee te verdienen is. Nu kunt u laten zien wat u waard bent. Want als het economisch weer goed gaat, weten ze u (weer) te vinden!

Conclusie

Niets doen leidt tot niets. Een beetje doen leidt tot een beetje resultaat. Blijf bezig, maar niet wanhopig. Maak een plan van aanpak en doe elke dag iets. Stap voor stap vooruit. En dan gaan we ‘straks’ wel weer lekker rennen!

Toch een zetje in de rug nodig? Even de vinger op de zere plek leggen? Doen we graag!


Delen met anderen?

Bel Bouke te Pas op 06 – 270 416 39

Of mail voor een kennismaking

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!