-

5 Signalen dat het tijd is voor een marketing makeover

Uw bedrijf doet het goed. Toch? Maar zorgt uw marketingstrategie wel voor het juiste resultaat? Bepaalde signalen die nu onzinnig lijken kunnen over een tijdje echter rampzalige gevolgen hebben voor uw bedrijf!

Onderstaande vijf signalen zouden alle alarmbellen moeten laten rinkelen. Lees ze aandachtig en durf uzelf een spiegel voor te houden.

1. U praat alleen over uzelf

Op het moment dat u alleen nog maar over uzelf of over uw bedrijf kunt praten gaat er iets mis. U zou als ondernemer namelijk moeten weten dat het draait om luisteren. Altijd en overal. Wie alleen over zichzelf praat vraagt aandacht en dat wordt snel irritant. Geef uw gesprekspartner dus de ruimte om zijn of haar verhaal te laten doen. Speel daarop in. Koppel niet meteen alles aan uw dienst, product of bedrijf. Geef advies maar lees ze niet de les. Als ondernemer weet u wat investeren betekent. Dat heeft niet alleen betrekking op geld, maar ook op relaties.

2. Geen duidelijke toekomstplannen

Waar staat uw bedrijf over een jaar? En over twee jaar? Vijf jaar? Geen idee? Dan heeft u geen duidelijk plan. Wie geen duidelijke routekaart heeft zal ook nooit op de beste manier op de plaats van bestemming komen. Geef uzelf een middagje vrij en sluit u volledig af van de buitenwereld. Denk eens goed na over de reden dat u ooit met uw eigen onderneming bent begonnen. Weet u het nog wat toen uw dromen en ambities waren? Stel ze bij, update ze en maak plannen voor de komende jaren! Maak vervolgens een goed marketingplan om deze doelen ook daadwerkelijk te kunnen bereiken.

3. Uw concurrenten doen het beter

Als uw concurrenten beter zichtbaar zijn dan u heeft u een probleem. Potentiële klanten weten uw concurrenten dan namelijk sneller te vinden dan u. En dus staat u al direct met 1-0 achter. Zorg dus dat u zichtbaar bent. Maak een duidelijke analyse van uw concurrenten. Weet wat er speelt in uw branche en kijk waarom uw concurrenten het beter doen. Waarschuwing: staar u niet blind op uw concurrentie: u kunt er iets van leren maar dat wil niet zeggen dat ze het op de juiste manier doen!

4. U weet niet hoe u met uw klanten in contact moet komen

Weet wat er speelt onder uw doelgroep. Zorg dat u uw doelgroep blijft inspireren. Praat met uw doelgroep en kom erachter wat voor problemen en wensen ze hebben. Zorg dat u altijd weet waar u uw doelgroep kunt vinden. Alleen dan kunt u een marketingstrategie bepalen die ook daadwerkelijk zal werken. Zoek ze op!

5. Geen eenduidige uitstraling

Bekijk al uw marketingmateriaal eens kritisch. Zet uw website, visitekaartje, brochure en overige materiaal eens bij elkaar. Ziet het eruit alsof het van hetzelfde bedrijf is? Is de taal die u gebruikt op uw website dezelfde als in uw brochure? Zijn de afbeeldingen op uw website in dezelfde stijl als uw folder? Zorg dat het allemaal op elkaar aansluit. Het gaat om één bedrijf met één duidelijke uitstraling. Denk aan sterke merken als Coca Cola: zij weten wat er nodig is om een duidelijk merk neer te zetten. Alleen door consistent te zijn kunt u ervoor zorgen dat (potentiële) klanten uw bedrijf zullen herkennen waardoor u daadwerkelijk profijt zult hebben van uw marketingmateriaal.

Moeilijk? Mocht het angstzweet u uitbreken bij het lezen van bovenstaande punten dan is het tijd voor een verfrissend en vrijblijvend gesprek.


Delen met anderen?

Een nuchtere, eerlijke en heldere analyse van uw situatie?

Bel of mail ons

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!