-

5 tips voor een interactieve infographic

Infographics zijn superleuk. Of ja, ze maken informatie in ieder geval een stuk leuker dan die saaie jaarverslagen en rapporten. Heb je er nog nooit van gehoord of denk je dat een infographic niets voor jouw bedrijf is? Ga dan eerst maar even terug naar de basis. Zijn infographics voor jou al lang geen nieuws meer en is het maken ervan voor jou geen uitdaging meer? Probeer dan eens een interactieve infographic.

Kijken is gewoon veel leuker dan lezen, zeker als het om data gaat. Kies zelf: een handleiding doorspitten of een kort filmpje bekijken? Visuals houden de aandacht van je doelgroep veel langer vast dan tekst. Daarom vind je in dit blogbericht ook geen lange teksten maar vooral veel voorbeelden om inspiratie op te doen.

1. Scrolling

Deze infographics maken het scrollen leuk. Horizontaal of verticaal scrollen over de pagina zorgt namelijk voor allerlei effecten en geanimeerde elementen. Een stuk beter dan een enorme infographic waarbij je moet scrollen om aan alle informatie te komen.

2. User-driven infographic

De gebruiker staat steeds centraler op het web en ook met een infographic kun je hierop inspelen. User-driven is dan ook niet echt een type infographic, maar meer een manier van denken. Bij een user-driven infographic kan alle informatie door de gebruiker worden gefilterd, geselecteerd, aangeklikt en gezocht waardoor diegene precies vindt wat hij zoekt.

3. Geanimeerde infographic

Een geanimeerde infographic heeft (hoe verrassend) geanimeerde onderdelen. Dat maakt het nog net wat visueler en het nodigt uit om verder te kijken omdat de informatie zich automatisch afspeelt. Handig voor bijeenkomsten waar normaal iedereen in slaap valt, bijvoorbeeld. Ons eigen project voor KPN is hier een voorbeeld van.

4. Interactieve kaarten

Als je informatie over een bepaald geografisch gebied gaat, dan kun je dat in een kaart weergeven. Ook dit kan op basis van user-driven content gebeuren, zodat niet alle informatie in één keer te zien is op de kaart. Een voorbeeld hiervan is de LRA crisis checker.

5. Multipagnation

Meer pagina’s, daar draait dit type infographic eigenlijk om. Een multipagnation-infographic ziet eruit als een (PowerPoint) presentatie, met verschillende slides. Daar houdt de vergelijking dan ook op, want deze soort infographic heeft veel meer in zijn mars dan alleen wat saaie slides. Hier is een voorbeeld.

De gebruiker staat centraal

Onthoud bij het ontwerpen van een interactieve infographic dat je de gebruiker zoveel mogelijk centraal wilt stellen. Laat mensen kiezen wat ze willen zien en hoe diepgaand die informatie is. Zo creëer je een informatiebron die aangepast is op de individuele behoeften waardoor je een grotere doelgroep persoonlijk kan aanspreken.

Wil je het eens zelf proberen? Op internet zijn handige tools te vinden om zelf aan de slag te gaan. Maar pas op, want teveel effecten, data of kleurtjes kunnen ervoor zorgen dat je interactieve infographic net zo onbegrijpelijk wordt als dat saaie jaarverslag. En dat was nou juist niet de bedoeling.


Delen met anderen?

Laat je het liever aan iemand anders over?

Wij helpen je!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!