-

B2B marketing: ken de branche van uw klant

Marketingadvies is een vreemd soort dienstverlening. Bedrijven verwachten dat we een kant en klare oplossing hebben voor een probleem. Het liefst vandaag nog. Uiteraard doen we alsmarketingbureau ons stinkende best om die klanten te helpen, maar toveren kunnen we helaas (nog) niet. Daarom moeten we ons eerst verdiepen in de klant. En laat dat nou juist het advies zijn dat onze klanten vaak ook weer van ons krijgen.

Verdiepen zonder te verdrinken

Consumentmarketing is lastig; iedereen heeft namelijk zijn eigen mening, voorkeur, interesses, eigenschappen en gedrag. Maar als uw doelgroep tot de zakelijke markt behoort dan is het doodeenvoudig om u te verdiepen in die klant!

Een uitgebreid marktonderzoek is in eerste instantie vaak helemaal niet nodig. Uw business-to-business marketingplan kan prima beginnen met een eigen onderzoek(je).

Kosten marktonderzoek: een vrije avond. Of twee.

Een vrije avond. Of twee vrije avonden. Meer is er niet nodig om een goed beeld te krijgen van de branche van uw klant. Wellicht weet u er al iets vanaf, maar toch is het raadzaam om u nog eens extra in te lezen. Een goede voorbereiding op een klantgesprek is essentieel, dat weet u ongetwijfeld. Maar die voorbereiding dient verder te gaan dan de offerte uit uw hoofd te leren. Of een gedetailleerde planning te maken. Een goede voorbereiding vraagt ook om een marktonderzoek.

Lang leve internet

Was u al afgehaakt omdat het een beetje saai dreigt te worden? Of omdat het te veel werk lijkt? Geen nood. Gelukkig is er internet. Binnen een avond (of twee als u tussendoor nog even uitgebreid de hond gaat uitlaten en de buurman u aan de praat houdt) bent u volledig ingelicht. We zetten de belangrijkste informatiebronnen op een rijtje.

  • Google: zoek op branchenaam. Begin gewoon met zoeken op de branchenaam waarin uw klant actief is. Wat is het eerste resultaat? En het tweede? Bepaal aan de hand daarvan uw vervolgstrategie. Is het eerste resultaat een nieuwsbericht? Lees dat bericht en lees ook gerelateerde berichten. Is het eerste resultaat de website van een bedrijf dan is de kans groot dat het een (grote) concurrent is van uw klant. Bezoek die website en kijk hoe zij het doen.
  • Google: vind de (branche)verenigingen. Is er een vereniging voor de branche waar uw klant toe behoort? Zijn er bepaalde andere clubs die zinvol zijn? Bekijk die sites. Kijk ook goed naar de leden van zo’n vereniging. Bezoek hun site.
  • LinkedIn: er is een grote kans dat er een LinkedIn Groep bestaat voor de branche van uw klant. In zo’n groep delen leden allerlei berichten en informatie. Zeer waardevol! Vaak is het lidmaatschap van zo’n groep alleen voor personen die in de desbetreffende branche werkzaam zijn. Met de juiste argumenten kunt u de ‘beheerder’ van deze groep ongetwijfeld overtuigen om u toe te laten tot de groep.
  • Twitter: zoek eens op Twitter naar termen die betrekking hebben op de branche van uw klant. Hoe praten mensen over de branche? Welke concurrenten worden genoemd?

Door bovenstaande werkwijze kunt u in korte tijd zeer veel informatie verzamelen over een (wellicht) onbekende branche. Hiermee:

  • laat u aan klanten zien dat het u daadwerkelijk interesseert wat de klant doet;
  • laat u zien dat u weet wat er speelt in de branche van de klant;
  • beschikt u over bepaalde kennis die wellicht te gebruiken is voor vervolgopdrachten;
  • legt u een fundament voor klantloyaliteit.

Loyale klant door een avondje werk

Het laatste punt (fundament voor klantloyaliteit) is misschien wel de belangrijkste basis voor de lange termijn. Wat zou u doen als u een samenwerking aan moest gaan met een ander bedrijf: zou u kiezen voor een bedrijf dat onwetend is over uw branche of kiest u voor het bedrijf dat exact weet wat er speelt en waar de kansen liggen?

Business-to-business marketing of sales?

Een belangrijke vraag die vaak terugkomt: gaat het hier nou om marketing of sales? In onze ogen om beiden. Het versterkt elkaar en het loopt in elkaar over. Het verdiepen in de branche van uw (potentiële) klant zou daarom zowel een marketingactiviteit als een salesactiviteit moeten zijn.

Hoe verdiept u zich in uw klant?

Welke manieren gebruikt u? En hoe maakt u dat duidelijk aan uw potentiële klanten? Waarom moeten bedrijven juist bij ú klant worden? De antwoorden op die vragen vormen een goede basis voor een marketingplan.
En daar helpen we u graag bij.


Delen met anderen?

De eerste stap naar een goed marketingplan?

Neem contact met ons op!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!