-

Boost je website met icoontjes en afbeeldingen

Saaie websites, daar heeft niemand zin in. En wat is een website nu zonder afbeeldingen en icoontjes? Niet veel, aangezien er dan alleen maar wat tekst overblijft. Er moet iets leuks te kijken zijn en hoe kun je dat nu beter voor elkaar krijgen dan met geweldige visuals? En die zijn helemaal niet zo moeilijk te maken! Met deze 6 tips kom je als het goed is al een heel eind.

1.Afbeeldingen omvormen

Sommige afbeeldingen zijn nu eenmaal niet geschikt voor je website. Niet getreurd, zo’n (achtergrond)afbeelding kun je simpel omtoveren tot iets dat wél past bij jouw design. Is je afbeelding veel te druk als achtergrond voor je hele website? Stop hem dan in een andere leuke vorm en gebruik het bijvoorbeeld als icoontje. Is je afbeelding veel te klein maar zou het een ideale achtergrond zijn? combineer hem dan, bijvoorbeeld in een honingraatstructuur, met andere mooie afbeeldingen of kleuren.

2.Doorzichtigheid (opacity)

Soms zijn teksten op websites slecht leesbaar door de drukke achtergrond. Dit kun je simpel voorkomen (zonder meteen de hele afbeelding weg te doen) door de doorzichtigheid (ook wel opacity) van je afbeelding aan te passen. Dan wordt het geheel wat rustiger.

3.Simpele tekstbanners

Een tekstbanner of call-to-action-knop hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je er even snel een wilt maken, kun je simpel een vak tekenen en daar tekst in zetten, maar je kunt ook een afbeelding gebruiken als je canvas; een tekstvak met tekst op je afbeelding en klaar is je knop of banner! Mocht zelfs dát je nog teveel tijd kosten; er zijn genoeg stockfoto’s te vinden van banners en knoppen.

4.Matchende icoontjes

Alles in dezelfde stijl is wel zo mooi en duidelijk (maar overdrijf niet). Dat kun je ook met je icoontjes doen, zonder dat het saai wordt. Meet één signature vorm (ster, cirkel, driekhoek etc.) aan voor je website en probeer die zoveel mogelijk terug te laten komen in het design. Dat is overzichtelijk en zorgt ervoor dat je websitebezoekers jou gaan herkennen aan deze vormen (goed voor de opbouw van je imago!).

5.Visuals met betekenis

Een plaatje om het plaatje maakt je website niet beter. Een plaatje met een betekenis doet dat wel. Afbeeldingen en icoontjes zorgen ervoor dat je doelgroep de boodschap beter begrijpt. Zorg dus ook dat je visuals echt iets betekenen. Of dat nu de vorm, de kleur of de inhoud ervan is.

6.Overlappende afbeeldingen

Stel je voor, je hebt drie afbeeldingen met dezelfde vorm, zoals deze 3 hartvormige afbeeldingen. Overlap ze dan eens en maak er één afbeelding van. Dat kan niet alleen met losstaande afbeeldingen, maar ook met tekstvakken, afbeeldingen en lege vlakken. Leuker dan afbeeldingen die symmetrisch naast elkaar opgesteld staan, toch?

Leer al doende

Speel met je visuals, er kan weinig mis gaan als je er een beetje gevoel voor hebt. Plaats afbeeldingen over elkaar heen, vergroot of verklein, gebruik sjablonen en verschillende vormen en je zult zien dat je website van supersaai naar supercool verandert. Als je er een beetje gevoel voor hebt dus. En dat hadden de ontwerpers van deze websites duidelijk niet.


Delen met anderen?

Laat jij het toch liever aan iemand anders over?

Wij helpen je graag

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!