-

De gladde autoverkoper in u

Autoverkopers en makelaars: het zijn de types waarvan veel mensen vinden dat ze gladde praatjes hebben en verder niets. Het zijn personen waarvan het lijkt dat ze uitsluitend handelen in hun eigen belang. Dat belang is provisie of courtage. Hoe zou de wereld er uitzien als deze mensen open kaart zouden spelen?

Wat zou er gebeuren als een autoverkoper direct tegen u zou zeggen: “Het interesseert me geen moer welke auto u koopt. Zolang u die auto maar hier koopt. Dan heb ik aan mijn verplichtingen voldaan en is de baas blij”. Ja, dat zou raar zijn. Maar het is wel eerlijk.

Nu weten we vaak dat het zo werkt, maar we doen alsof het niet zo is. Dus houden we onszelf voor de gek.

Paniek! Geld!

Nu even een voorbeeld dichter bij huis. U bent ondernemer. Want u probeert iets te verkopen. Als het goed is weet de halve wereld dat inmiddels. Maar gedraagt u zich ook als ondernemer? Bent u wel die actieve, betrokken persoon die oprecht geïnteresseerd is in zijn gesprekspartner?

In goede tijden lukt dit nog wel, maar als de kosten stijgen, de inkomsten dalen en de vooruitzichten wat minder worden…tja. Dan slaat de paniek toe. En dan gaan we nat. Want dan gaan we ons precies zo gedragen als die gladde autoverkoper of irritante makelaar: we denken alleen aan onszelf. Er moet geld in de la en wel meteen!

Vertrouwen is ook marketing

U verschuift de focus dus van het belang van uw (potentiële) klant naar uw eigen belang.
Maar uw eigen belang brengt geen geld op. Het belang van uw klant brengt geld op. Het belang van uw klant gaat over de lange termijn. Het belang van uw klant zorgt voor vertrouwen tussen u en uw klant.

Door uw klant vertrouwen te geven, krijgt u vertrouwen terug. En vertrouwen is een prachtige basis voor een langdurige samenwerking en een loyale klant. Vertrouwen is een heel krachtig marketingmiddel!

Snelste weg naar klanttevredenheid

De volgende keer als de paniek weer eens toeslaat, is het tijd om even diep adem te halen. Eerst zaaien door in het belang van uw klant te denken. Daarna kunt u gaan oogsten. Denk dus niet als de gladde autoverkoper, maar als ondernemer.

Wat is het belang van uw klant? Wat is het écht? Vraag het uw klant! Het is geen rare vraag. Het is de snelste weg naar klanttevredenheid.

Met een beetje geluk krijgt u dezelfde vraag terug. En dan kunt u gewoon eerlijk antwoord geven. Open kaart spelen en vertrouwen geven is essentieel voor de lange termijn.

Begin er vandaag mee.


Delen met anderen?

Van klanten loyale klanten maken?

We vertellen u graag hoe!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!