-

De kracht van bewegende infographics

Infographics: ieder zichzelf respecterend bedrijf maakt er tegenwoordig gebruik van. Ze werken goed, omdat ze in één afbeelding bepaalde zaken duidelijk kunnen maken en op een effectieve manier een verhaal vertellen. Sterker nog: infographics zijn een stuk effectiever dan grote stukken tekst. Ze zijn gemakkelijker te begrijpen, sneller en ze bevatten meer emotie dan een platte tekst. Dus… Waar wacht je nog op? Door infographics te gebruiken zullen de ‘kijkers’ zich meer aangetrokken voelen tot de inhoud én tot jouw bedrijf.

Even opfrissen: de infographic

Infographics worden vaak opgezet als een langwerpige, verticale afbeelding. Elk ‘blokje’ heeft een eigen onderwerp en de opbouw is vaak chronologisch: een volgende stap in de infographic kan een volgend jaartal zijn (bijvoorbeeld bij een infographic over het ontstaan van internet) of een volgende logische stap in een proces (bijvoorbeeld het maken van koffie). Infographics zijn overigens meer dan alleen een stroomdiagram, ze kunnen een heel verhaal vertellen in één afbeelding en kunnen ook meerdere grafieken, tabellen en diagrammen bevatten.

Effectief gebruik van infographics

Het laten maken van een infographic kan zeer waardevol zijn om een proces te visualiseren of de ontwikkeling van een product uit te beelden. De toepassing van een infographic is vooral geschikt voor print (bijvoorbeeld een poster of een brochure) of op een website als een lange afbeelding. Het nadeel bij gebruik op een website is namelijk dat de kijker voortdurend omlaag moet scrollen om de rest van de infographic te kunnen bekijken. Daarnaast moet de kijker zelf de verbanden leggen tussen bepaalde blokjes en dat kan verwarrend werken. Maar daar is een oplossing voor:

De bewegende infographic of videographic

Een videographic (een term die bedacht is voor een bewegende infographic), kan uitkomst bieden. Zo’n animatie (want daar komt het uiteindelijk op neer) gebruikt de voordelen van een infographic en brengt die naar een hoger niveau.

De kijker wordt meegenomen in een verhaal: plaatjes bewegen, een stem vertelt het verband tussen bepaalde onderwerpen en alles wordt ondersteund met pakkende vormgeving en muziek. Dit zorgt ervoor dat content gedoseerd wordt toegediend: stapje voor stapje, onderwerp voor onderwerp. Het is voor een kijker daarom nog logischer en dus eenvoudiger te begrijpen.

De volgende stap voor het delen van informatie en content

Zolang mensen informatie sneller tot zich willen nemen, is er een grote vraag naar infographics en animaties. De manier van communiceren is veranderd en het visuele aspect speelt hier een steeds grotere rol bij. Het is dan ook belangrijk om al je communicatiemiddelen in kaart te brengen en je af te vragen of het mogelijk is om de content sneller duidelijk te maken aan je doelgroep.

Vraag je je af of een bewegende infographic iets is voor jouw bedrijf, bekijk dan eens wat voorbeelden van andere geslaagde infographics, zoals deze hier. Wat voor soort informatie je ook wilt verduidelijken of visualiseren, een infographic biedt de oplossing.


Delen met anderen?

Staan jouw infographics nog steeds stil?

Tijd om er beweging in te krijgen!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!