-

Het recept voor de perfecte infographic

Ai, dat komt hard aan, maar ik zeg het toch: heb je als bedrijf nog nooit een infographic gemaakt, dan lig je ho-pe-loos achter. Een mooie grafische weergave van je informatie is veel interessanter dan een saai jaarverslag of een onderzoeksrapport. Als je de informatie van jouw bedrijf echt nuttig wilt maken, zorg dan dat je lezers het ook écht willen lezen.

Ze zijn er in alle soorten en maten, maar slechts weinig infographics zijn echt perfect. Informatie is dan wel het basisingrediënt maar met alleen cijfers en letters kom je niet zo ver. Lees dit gegarandeerd-succes-recept als je wel wat hulp kunt gebruiken:

Voorbereiding infographic

Voorbereiding is het halve werk, dus zorg dat je alle betrokkenen op de hoogte brengt -en overtuigt- van de nieuwe weg die je inslaat. Niets is namelijk vervelender dan een zeurende (super saaie) directie die niets moet hebben van jouw nieuwe, veel betere manier van datavisualisatie.

Men neme vervolgens:

Een snufje tekst

Stap maar helemaal van je traditionele manier van rapporteren af. Tekst is saai. Veel getallen ook. Niemand leest die meters uitleg bij je tabellen toch? Zeef daarom eerst alle informatie die je verzameld hebt totdat je de echte essentie overhoudt. Maak een samenvatting van de samenvatting. En daar weer een samenvatting van. De rest van je boodschap kun je ook visueel weergeven.

Alle visuals die je in huis hebt

Plaatjes kijken is voor de meeste mensen veel leuker (en sneller) dan lezen, dus het is vanzelfsprekend dat een goede infographic veel visuals bevat. Trek dus alles uit de kast en illustreer! Kleuren, icoontjes, tekens, mooie vormen: veel beter dan saaie bullet points en opsommingsstreepjes. Heb je niet zoveel inspiratie dan kun je bijvoorbeeld eens op Pinterest infographics kijken. Genoeg inspiratie!

Minstens net zo veel ‘leuk’

Probeer nou niet om je infographic net zo saai te maken als je normale jaarverslagen of verzameling feiten. Denk na over informatie die jouw lezers leuk vinden, zoals het aantal kopjes koffie of Bossche bollen die in een jaar geconsumeerd zijn. Niet heel nuttig, wel heel leuk. Daarnaast kun je heus wel serieuze informatie verwerken in je graphic, maar zo wordt het geheel gewoon een beetje luchtiger.

Om het af te maken: afbeeldingen, grafieken en/of cartoons

Geen enkel recept ontbreekt het aan afwerking, dus dat geldt ook voor je infographic. Maak het helemaal af met afbeeldingen, cartoons, foto’s, screenshots, je kunt het zo gek niet verzinnen en het kan. Die finishing touch moet wel met mate gebruikt worden, niemand wordt blij van een infographic die er meer uitziet als een knip- en plakwerkje van een kleuter.

Vervolgens stop je al deze ingrediënten allemaal in een vorm naar keuze en laat je er iemand (die er verstand van heeft) een samenhangend geheel van maken. Klaar is je geweldige infographic!


Delen met anderen?

Geen keukenprins(es)?

Let us do the cooking!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!