-

De waan van de dag

Hoe kan het toch dat we als ondernemers zoveel plannen hebben, maar dat er zo weinig van terecht komt? Waarom laten we ons dag in dag uit, leiden door de waan van de dag?

Als ondernemer heeft u veel aan uw hoofd: administratie, personeel, leveranciers en dan zijn er ook nog klanten. Maar hoe zit het eigenlijk met uw plannen voor de lange termijn? Laat me raden: ook bij u neemt de waan van de dag het over.

Angst om te ondernemen

Angst is een slechte raadgever. Door angst maken we rare sprongen. Angst zorgt ervoor dat we niet meer naar onszelf luisteren. Natuurlijk begrijp ik dat u écht druk bent en dat het écht nodig is dat ú al die brandjes blust. Want zonder u komt het zeker niet goed, toch? Lijkt dat ook niet een beetje op angst? Angst om écht te ondernemen?

U bent niet stoer of zielig

We (ondernemers) vinden onszelf vaak heel stoer: we krijgen immers van alles voor elkaar en dat voornamelijk zonder anderen. In moeilijke tijden vinden we onszelf ontzettend zielig: wat hebben we het toch zwaar. Maar we zijn natuurlijk helemaal niet stoer of zielig. We zijn gewoon heel erg bezig met onszelf. Maar dan alleen in ons hoofd…

In welke fase zit uw bedrijf?

Als u zich herkent in het bovenstaande, dan is de kans groot dat u er (helaas) nog lang niet bent. Grote kans dat:

  • u zich afvraagt hoe u meer klanten kunt krijgen, meer omzet kunt genereren en tegelijkertijd de kosten drastisch kunt verlagen, of;
  • u zich afvraagt waarom u alles netjes op de rit heeft (klanten, omzet, kosten, etc) maar toch nog steeds het gevoel heeft dat de waan van de dag het overneemt.

De oplossing

Om te veranderen is het niet alleen noodzakelijk om meer aan uzelf te denken, maar vooral ook te doen. Daar is een hele eenvoudige manier voor. Schrijf een persoonlijk doel op. Het dient een doel te zijn dat niets te maken heeft met uw bedrijf, maar volledig met u als ondernemer.

Een goed voorbeeld zou kunnen zijn; ’Ik wil rustig 3 weken op vakantie kunnen, terwijl mijn bedrijf gewoon door blijft draaien’. Een mooi persoonlijk doel. (Als u nu al denkt dat dit natuurlijk nooit haalbaar is, dan heeft u trouwens écht een probleem.)

Goed, we gaan even van het positieve uit: u heeft een mooi doel. Kijk nu eens bij elke handeling binnen uw bedrijf of het ook anders kan. Denk bij elke handeling waar u bij betrokken bent; ’Hoe kan ik dit anders doen, zodat ik er niet voor nodig ben en dus rustig 3 weken op vakantie kan?’

Doe dit elke dag, bij zoveel mogelijk handelingen. Het kost waarschijnlijk veel moeite en energie. Sterker nog, het kan er toe leiden dat u een deel van uw bedrijfsprocessen zult moeten veranderen. Maar het resultaat zal er uiteindelijk zijn: uw bedrijf is geoptimaliseerd en u leeft niet meer uitsluitend volgens de waan van de dag.

Het grootste voordeel (en de reden dat dit artikel geschreven is): deze manier zorgt ervoor dat u uw vrijheid terug krijgt. En volgens mij is vrijheid precies de reden dat u ooit ondernemer bent geworden. Toch?


Delen met anderen?

Heeft u een andere ervaring of een betere manier?

Deel het met ons!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!