-

Een CMS kiezen in de contentmanagement-jungle

Het kan goed mis gaan als je -onwetend of gehaast- het verkeerde Content Management System (CMS) voor je website kiest. Opties zijn er in overvloed; veel aanpasmogelijkheden of juist weinig, een goede klantenservice, stabiliteit, innovatie etc. Maar daar tegenover staat dat jouw wensen vast ook talrijk zijn. Hoe kies je er nu een die past bij jouw bedrijf?

Je kunt jouw reis door de contentmanagement-jungle zo avontuurlijk maken als je zelf wilt. Heel erg leuk natuurlijk om van alles en nog wat uit te proberen, als je verder niks te doen hebt en geld over hebt dan. Dat kan sneller, denken wij zo. Als je deze vier dingen maar meeneemt in je keuze:

#1 Groter is helemaal niet altijd beter

Wie het kleine niet eert… Je kent het wel. Ongelofelijk ouderwets natuurlijk, maar nog steeds helemaal waar. Dat een CMS veel gebruikers heeft, betekent niet direct dat het systeem ook echt goed is. Vaak gaan de ontwikkelaars van deze gevestigde contentmanagement-systemen namelijk voor gemiddelde kwaliteit en aantal opties, omdat de gemiddelde gebruiker hier tevreden mee is. Veel verder kom je met een systeem dat ontwikkelt en innoveert en dat gebeurt bij sommige systemen nu eenmaal wat minder.

# 2 Kies geen kleintje

Oké, met de allergrootste reuzen meegaan is dan soms een slecht idee, met de kleinste beginnende systemen meegaan is ook een slecht idee. Veel plug-ins die je absoluut nodig hebt, werken alleen met de gevestigde systemen. Zonde dus om in zee te gaan met een systeem waarmee je niet kunt doen wat je eigenlijk voor ogen had. En zo krijg je dus uiteindelijk helemaal geen website op maat.

# 3 Laat het niet (helemaal) aan je I(C)T’er over

We willen absoluut de almachtige kennis van de I(C)T’er niet teniet doen, maar een CMS moet begrijpelijk zijn. Ook voor de mensen die niet zoveel begrijpen van ingewikkelde systemen. En niet altijd kan een I(C)T’er die gebruiksvriendelijkheid én technische handigheden met elkaar te verenigen. En die gebruiksvriendelijkheid gaat het hele bedrijf hard nodig hebben. Kies dus altijd zelf (met een selectie medewerkers die het uiteindelijk gaat gebruiken) het beste CMS uit. Ingewikkeld ziet er misschien leuk uit, je hebt er zelf uiteindeljk niet zo veel aan.

# 4 Vergeet niet om onderzoek te doen

Deze valt onder de categorie: haastige spoed is zelden (eigenlijk nooit) goed. Onderzoek altijd eerst verschillende, zo mogelijk alle (relevante) opties, voordat je kiest. Bekijk de bestaande sites die met het CMS gebouwd zijn, bekijk de voorbeelden en stel vragen aan de ontwikkelaars van de systemen. Wees zeker van je keuze en zoek zo nodig nog even door. Maar handel nooit gehaast.

Tot slot

Na het onderzoek komt nog het uittesten van je gekozen systeem. Hoewel je met bovenstaande do’s en don’ts een heel eind moet kunnen komen, merk je pas echt of een CMS bij de wensen van jouw bedrijf past als je het gaat uitproberen. Reserveer hier ook wat tijd voor, zodat je niet voor het blok komt te staan als je voor plan B moet gaan. Hier kun je een lijst vinden met contentmanagement-systemen.


Delen met anderen?

Ga je zelf op onderzoek uit?

Of zullen wij je helpen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!