-

Een vuistregel voor de perfecte pitch

Je zou denken dat rekenen helemaal niets te maken heeft met de pitch die je binnenkort voor een bedrijf moet gaan houden. Gewoon je verhaal uit je hoofd stampen en een PowerPoint erbij en klaar is kees, toch? In dit blogbericht zul je lezen dat er met een paar getalletjes helemaal niets mis is. Je pitch wordt zelfs beter dan die van de rest als je een paar getallen als vuistregel toepast. Op de moderne manier dan.

Waar hebben we het over?

In de geschiedenis zijn er veel succesvolle schrijvers (en musici) geweest die getallen verwerkten in hun teksten. Je pitch in iedere zin evenveel lettergrepen en tekens geven, dat is wat overdreven, maar getallen aanhouden als vuistregel voor bijvoorbeeld het aantal woorden of alinea’s, dat kan best wat voordelen opleveren. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor je pitch…

Wat moet je doen?

De 10/20/30 regel is de basis van een goede pitch. En wat houdt dat precies in? Heel simpel: 10 slides, 20 minuten en een font dat niet kleiner is dan 30 punten. En daar hoef je nog niet eens een ingewikkelde Prezi voor te maken.

Tien slides

Tien is een mooi rond getal, maar er is een veel belangrijkere reden waarom je niet meer dan tien slides mag gebruiken in je presentatie. Een (normaal) mens kan namelijk niet meer dan tien onderwerpen onthouden tijdens bijvoorbeeld een meeting. Jammer dan als je meer slides gebruikt, de rest blijft dus niet hangen. Hou het bij één onderwerp per slide, tien slides in totaal met één inleidende en één afsluitende slide. Niets meer en niets minder.

Twintig minuten

Tien slides zouden niet meer dan twintig minuten in beslag mogen nemen. Dat is wel te doen toch? Als je meer dan twee minuten moet praten over één onderwerp, dan betekent dat gewoon dat je verhaal niet goed in elkaar zit. Terug naar de tekentafel met die presentatie. Dus: ook al heb je een uur gekregen van je baas, die twintig minuten zijn heilig. Spendeer je tijd (en die van je luisteraars) liever aan een goede korte pitch dan aan een langdradige presentatie waarbij iedereen (juist ja) zijn aandacht verliest. Dan is er tenminste nog tijd over voor vragen.

Dertig punten

30 Punten is best wel groot. Toch is je lettertype vanaf dit punt pas echt geschikt voor een (pitch)presentatie. De eerste reden hiervoor is de hoeveelheid tekst die sommige mensen proberen op slides te zetten. Het is namelijk niet de bedoeling dat je op die tien slides toch nog alle informatie voor 50 slides neerzet. De tweede reden is de overzichtelijkheid en de duidelijkheid van een groot lettertype. Kernwoorden horen op je slides te staan, andere dingen vertel je erbij.

Hoe je jezelf en het onderwerp presenteert is dus van groot belang, want een pitch is niet zomaar een presentatie, het is meestal een kwestie van “leven of dood” voor jouw idee/product/sollicitatie.


Delen met anderen?

Twijfel je nog over deze tactiek?

Misschien kan onze eigen pitch je overtuigen!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!