-

Waarom je (nog) geen klant mag worden bij ons

Het is geen geheim dat we (steengoede) video’s maken voor bedrijven en organisaties. We stoppen onze ziel en zaligheid in ieder project. Sterker nog: we geven zelfs garantie! Maar klant worden bij Peppermint kan niet zomaar. Als je denkt dat we wel even je probleem oplossen en iets leuks uit onze hoed toveren, dan heb je het mis.

Tijdens elk gesprek met potentiële klanten komen dezelfde vragen terug: wat is het doel? Wat wil je bereiken? Wie is de doelgroep? Het zijn natuurlijk allemaal open deuren, maar zelfs die blijken soms niet ver genoeg geopend.

Nu wordt het ongemakkelijk…

Als we dan door deze zure appel heen zijn (en dat hebben weggespoeld met een nieuw kopje koffie) komen de vervolgvragen. Die gaan vaak over het onderscheidend vermogen van de organisatie en/of het product of de dienst. En dan gaat het mis. Dat is waar gesprekken met potentiële klanten ineens spannend worden.

Wat is hier precies aan de hand? Laat ik het vergelijken met een voorbeeld dat wordt gegeven in het boek ‘Helweek’ (aanrader!). De auteur stelt dat wij (mensen) vaak ongeduldig zijn. Dat we ons leven niet volledig benutten. Hij maakt de vergelijking met bijvoorbeeld een nieuw fototoestel. Vrij herkenbaar: we willen het nieuwe apparaat zó graag gaan gebruiken, dat we niet de moeite nemen om de handleiding te lezen.

Snel snel snel snel!

De werking van het apparaat spreekt immers voor zich. Maar toch maken we geen gebruik van alle mogelijkheden die het toestel biedt. En dat is zonde. We willen dus iets veel te snel waardoor we uiteindelijk wellicht teleurgesteld zijn over het resultaat. Als we de handleiding wél helemaal hadden gelezen, dan wisten we precies welke instellingen het beste werken onder bepaalde omstandigheden. En zijn de foto’s wél scherp, wél kleurrijk en wél het geld van de camera waard.

Zo werkt het dus niet…

Terug naar de (inmiddels licht geïrriteerde) klant op ons kantoor. Deze klant wil een animatie laten maken. En wel nú! Dus: snel even babbelen over doel, doelgroep en boodschap maar dan vooral lekker snel beginnen aan het ‘leuke’ deel. Maar zo werkt het dus niet.

Een goede animatie of video valt of staat met een goed verhaal. Het is de kern, de essentie.

Als je alle mooie plaatjes, tierelantijntjes, glitter & glamour en hippe muziekjes weghaalt, wat blijft er dan over?

Als je alleen het script leest (of alleen de tekst die de voice-over zou moeten lezen), klopt het dan nog steeds? Blijft het verhaal overeind? Is de boodschap duidelijk?

Inhoud eerst!

Zonder goed verhaal is je animatie, video of film volledig kansloos. Het enige wat je dan namelijk hebt is een dun verhaaltje met mooie plaatjes. Een slechte maaltijd op een mooi bord. Een slap lichaam in mooie kleren. Een…nou ja, je snapt het wel.

En ja: plaatjes zijn belangrijk. En ja: uitstraling is belangrijk. Maar ja: het gaat toch echt om wát je gaat vertellen en niet in eerste instantie om ‘hoe’ je dat gaat doen.

Daarom mag je (nog) geen klant worden

Lang verhaal kort: geen goed verhaal = geen goede basis = geen goede video = geen optimaal resultaat (zoals de fotocamera) = zonde van het geld = slecht voor je naam = dus ook slecht voor onze naam.

En dáárom mag je pas klant worden als je zeker weet dat je een goed verhaal hebt, óf als je de intentie hebt om dit verhaal eerst echt goed boven tafel te krijgen. Hoeveel bloed, zweet, tranen en koffie het ook kost: dat is stap 1. Deal?


Delen met anderen?

Ik vind jullie maar vreemd.

Maar ik wil toch wel eens kennismaken.

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!