-

GIF voor je bedrijf!

Nee, geen vergif voor je bedrijf. We willen je graag kennis laten maken met de GIF of cinemagraph, hét onontdekte juweeltje op het gebied van visuele marketing.

Wat is het?

Simpel gezegd zijn GIF’s of cinemagraphs gedeeltelijk bewegende of geanimeerde afbeeldingen. Of gedeeltelijk stilstaande mini-filmpjes. Een beetje verwarrend, maar als je wat voorbeelden bekijkt, snap je het zo.

Dan is er nog die naam. GIF is eigenlijk alleen het formaat waarin er wordt opgeslagen en eigenlijk heten de bewegende beelden cinemagraphs, maar beide namen kom je vaak tegen. GIF staat daarbij ook voor de mini doe-het-zelf (zichzelf herhalende) filmpjes die op Tumblr en 9GAG geplaatst worden, maar die zijn meestal erg amateuristisch. Cinemagraphs zijn een stuk subtieler en mooier, omdat slechts een gedeelte van het beeld beweegt, bijvoorbeeld wapperende doeken door de wind of flikkerende lampjes. Twee van mijn eigen favorieten: de taxi en het bloemenmeisje.

Marketing met cinemagraphs

Maar nu denk je waarschijnlijk: dat heeft toch geen meerwaarde voor mijn bedrijf? Zeker wel! Hier zijn vier redenen:

1. Glamour

Is je aanbod glamoureus (en wanneer is dat nou niet zo?!), bijvoorbeeld omdat je mode of meubels verkoopt? Met enkele bewegende elementen kun je een afbeelding (en dus ook een advertentie) enorm veel glamour geven. Laat de belangrijkste elementen van je product of dienst spetteren. Of juist waaien. Laat je fantasie de vrije loop en zorg dat je de aandacht van de kijker vasthoudt. Hier kun je je ogen toch niet van af houden?

2. Subtiliteit

Een cinemagraph is niet zo in your face als “wij van -bedrijfsnaam- verkopen -product-”.  Nee, het is veel subtieler dan dat en zoals je misschien al begrepen had, werkt dit een stuk beter. Één enkel verrassingselement zorgt voor een rustige afbeelding waarin je wél je boodschap duidelijk kunt maken.

3. Publiekstrekker

De beweging zorgt ervoor dat het lijkt alsof je er zelf bij bent, maar dan niet zo uitgebreid als dat bij video is. Dat is dan weer mooi, omdat je kijker niet een hele video hoeft te kijken om de boodschap te kunnen begrijpen.

4. Het verhaal

Cinemagraphs vertellen een verhaal zoals alleen cinemagraphs dat kunnen doen. Ok, een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar die woorden vormen pas echt een verhaal als er beweging in wordt gebracht. En dat is nu precies wat er hier gebeurt. Maar dan maar met een klein onderdeeltje, zodat de focus alleen ligt op het belangrijkste.

Toepassing

Maar waar pas je die bewegende beelden dan toe? Een greep uit de mogelijkheden: je website (en webshop!), Twitter, Pinterest, Tumblr en ook Facebook doet er aan mee.

Maar…

Helaas is een cinemagraph, hoewel het er misschien simpel uit ziet, helemaal niet zo gemakkelijk om te maken en erg tijdsintensief. Het kost een hoop tijd om video te filmen, te fotograferen (ja, dat moet ook gebeuren), te bewerken en vervolgens te animeren. Niet bepaald iets voor groentjes dus.

Dus…

Mocht je nu een nieuwe manier zoeken om jouw aanbod onder de aandacht te brengen van je publiek, denk dan eens serieus na over een cinemagraph, of het nu als advertentie is, of gewoon om je product of organisatie te laten schitteren.


Delen met anderen?

Ook iets nieuws proberen?

We helpen je graag!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!