-

Goedkoop logo: lekker amateuristisch!

Wie de uitstraling heeft van een amateur, is een amateur. Een professionele ondernemer dient professionaliteit uit te stralen. Er worden duizenden euro’s uitgegeven aan een mooi kantoor, een representatieve bedrijfsauto, etc. Vaak wordt het ontwerpen van een logo daarbij gezien als een kostenpost in plaats van een essentiële investering.

Afgelopen week werd ik gebeld door een bedrijf dat graag een nieuw logo wilde laten ontwerpen. Hun huidige logo werd niet geaccepteerd door de drukker die de bedrijfskleding moest bedrukken. Ik kreeg het logo gemaild en verbaasde me over de kwaliteit. Het was een schoolvoorbeeld van een slecht logo: vloekende kleuren, een standaard lettertype en een bestandstype waar geen enkele drukker iets mee kan (of wil). De drukker die de bedrijfskleding moest bedrukken, had het logobestand teruggestuurd met een uitleg. Zijn mail eindigde met de alleszeggende zin: “Dit bestand wordt alleen gebruikt door amateurs.” Oei!

De belangrijkste kenmerken waardoor een logo en/of huisstijl er amateuristisch uitziet:

1. Een creatief neefje/handige buurman maakt als vriendendienst uw logo.

Het is handig voor uw portemonnee, maar uiteindelijk kost dit alleen maar geld. Een creatief neefje met de juiste software is nog geen ontwerper. Of laat u uw haren ook knippen door die aardige tante die net een kappersset heeft gekocht?

2. U wilt geld besparen en maakt zelf (even snel) iets.

Niet doen! U heeft verstand van uw vak. Daarom doet u wat u nu doet. Anders was u wel grafisch ontwerper geworden!

3. U heeft een kant-en-klaar logo op internet gekocht.

Een logo voor €39,-? Dat kan inderdaad bij bedrijven op internet. U zoekt een logo uit en vervangt de tekst ‘Your Company Name’ met uw bedrijfsnaam (uw neefje kan dit ook voor u doen…). Het resultaat: u krijgt een logo dat wereldwijd door nog honderden andere amateuristische bedrijven gebruikt wordt.

4. Uw logo is niet bruikbaar voor alles

Op uw visitekaartje staat uw logo waarschijnlijk prima. Maar valt het ook op tussen andere logo’s? Hoe ziet uw logo eruit op een zwarte achtergrond? En op een witte? En op een winkelruit? Veelgemaakte fout: een logo dat is gemaakt in Photoshop. Dat is namelijk een programma’s voor foto’s. En die zijn niet oneindig te vergroten zonder kwaliteitsverlies. Een professioneel opgemaakt logo is zelfs op een luchtballon nog haarscherp.

5. Persoonlijke voorkeur

Een berucht voorbeeld: de klant blijft vaag waarom het logo nog niet aan zijn wens voldoet. Na een tijdje doorvragen komt dan toch het hoge woord eruit: “Mijn vrouw vindt het niet zo mooi.” Gooi uw persoonlijke voorkeur (of die van uw partner) overboord. En mocht u het toch met uw partner willen overleggen, dan heb ik nog wel een tipje; vraag niet “Wat vind je hiervan?”, maar wel: “Sluit dit logo goed aan bij de uitstraling van mijn bedrijf? Denk je dat het de doelgroep zal aanspreken?”

Om over na te denken…

Al het bovenstaande is totaal waardeloos als uw bedrijf zélf niet klopt. Want iets dat nog erger is dan een slecht logo: een slecht bedrijf met een goed logo.


Delen met anderen?

Klaar om eens met een frisse blik naar uw logo te kijken?

Bel of mail ons

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!