-

Google Analytics voor beginners

Als je een website hebt, dan houd je waarschijnlijk ook statistieken bij over de bezoekers van je website. Maar hoe uitgebreid bedrijven dat doen, dat verschilt af en toe nogal. Hoe zit dat bij jou? Misschien denk je nu wel “ik houd alleen de sales bij” of “euhm… statistiek?” Dat is niet erg. Tenminste… als je er nu meteen iets aan verandert.

Er zijn veel verschillende manieren om de statistieken van je website bij te houden en de mogelijkheden van alle verschillende tools zijn dan ook enorm. In dit blogbericht zullen we het hebben over één specifieke (en gratis!) manier: Google Analytics. En daar heb je helemaal geen hogere wiskunde voor nodig.

Voor je begint

Voordat je begint, moet je een account aanmaken bij Google (als je dat nog niet had). Vervolgens meld je je aan voor Google Analytics en vul je de gevraagde gegevens in. Daarna moet een code in je website geplaatst worden. Dat kan door de ‘trackingcode’ direct toe te voegen aan de HTML van de website, maar er is ook een aparte tool om je hierbij te helpen. Als je de details wilt weten, kijk je hier.

Aan de slag

Als je eenmaal een account hebt aangemaakt en de code op je website is toegevoegd, kun je gaan meten. Daarbij komen cijfertjes en statistieken kijken, maar Google is zo aardig geweest om dat duidelijk en simpel weer te geven. Helemaal niet eng dus. En wat kun je dan precies allemaal meten? Dit bijvoorbeeld: 

Verkeersbronnen

Hieraan kun je zien hoe je bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. In een taartdiagram kun je zien hoeveel bezoekers er direct, via een verwijzing, of via een zoekmachine op je website klikken. Je kunt zelfs zien via welke woorden mensen op je zoeken (en dat is weer handig voor je SEO!).

Bezoekers

Hier kun je onder andere het aantal bezoekers bekijken en zien hoeveel tijd bezoekers op je website besteden. Maar nog beter, je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen, welke taal ze spreken, hoe vaak ze je website bezoeken en welke computers en browsers ze gebruiken. 

Sociale media

Er is ook een optie om de invloed van sociale media op je website te meten. Komen mensen via je blogberichten op Facebook bij je terecht? Of heeft je Pinterest-account veel meer invloed op je bezoekersaantallen?

Inhoud

Dit kopje geeft je inzicht in alle specifieke pagina’s van je website. Je vindt er bijvoorbeeld informatie over de manier waarop je bezoekers binnenkomen en weggaan op je pagina’s, maar ook welke pagina’s het populairst zijn.

Doelen

Als je je website naar een hoger niveau wilt tillen met deze statistieken, dan is het handig om doelen voor jezelf te stellen. De rapporten die hier staan, kunnen je daarbij helpen. 

E-commerce

Als je op je website producten of diensten verkoopt, kun je met deze optie bijhouden wat, hoeveel en hoe vaak je bezoekers kopen. Daarnaast kun je informatie zien over de transactie zelf (zoals BTW, verzendkosten en opbrengst) en over de tijd die vooraf gaat aan een aankoop (de verkoopcyclus).

Maak het eigen

Op je dashboard kun je allerlei aanpassingen doen om de statistieken naar jouw wens te laten werken en te tonen. Rechts bovenin kun je bovendien een periode instellen waarover je de statistieken wilt zien (belangrijk als je wilt vergelijken). Je kunt bovendien al je statistieken en grafieken in een vergelijking stoppen en hier conclusies uit trekken voor je vervolgstrategie. Je kunt grafieken en informatie zelfs met andere personen in je bedrijf delen, gewoon door ze te downloaden en te mailen.

Ga ervoor!

Misschien lijken alle opties in het begin een beetje overweldigend, maar dat went heel snel. Het wordt allemaal heel logisch als je eenmaal inzicht hebt in alle gegevens. Probeer wat uit en speel een beetje met je gegevens, je zult vanzelf merken of je de goede kant op gaat!


Delen met anderen?

Ben je het overzicht een beetje kwijt?

Wij helpen je!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!