-

Gratis (kansloze) cityslogans!

U kent ze wel: die inhoudsloze kreten die zogenaamd moeten zorgen voor een positiever imago van een stad. De slogans zijn onderdeel van citymarketing of citybranding; een mooi woord om de stad beter te positioneren. Het doel daarvan is om meer bezoekers of bedrijven aan te trekken. Hier wordt echter vergeten dat een slogan geen nieuwe mensen aantrekt. Dat doet de stad zelf… Er zijn uitzonderingen, maar de meeste cityslogans zijn simpelweg kansloos.

Wat is nou werkelijk de toegevoegde waarde van kreten als ‘Emmen maakt meer mogelijk’‘Je treft ‘t in Tiel’ of ‘Zin in Zevenaar’? Deze slogans laten perfect zien wat er mis mee is:

– Ze zijn volledig inwisselbaar voor iedere andere stad. ‘Je treft ‘t in Tiel’ kan ook ‘Je treft ‘t in Vlissingen’ zijn…
– Ze zijn inhoudsloos. Wat zeggen deze slogans nou eigenlijk? Tipje: helemaal niets. De slogans zijn leeg, algemeen, veilig en oppervlakkig.
– Ze missen het doel. Een cityslogan zou de perfecte manier kunnen zijn om in één zin uit te leggen waarom een bepaalde stad uniek is. Maar dat lijkt toch iets te hoog gegrepen.
– Ze proberen creatief te zijn door met dezelfde klank te beginnen (allitereren) ‘Doe Doetinchem’ staat leuk op papier. Maar wie het hardop zegt weet meteen hoe stotteren voelt. Daarnaast zou ‘Doe Delft’ ook goed kunnen. Of ‘Doe Dokkum’. Of ‘Doe Doesburg’.

Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Op dinsdag 13 oktober 2009 verscheen er een artikel in de krant waarin bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing Gert-Jan Hospers van de Radboud Universiteit Nijmegen aan het woord komt. Deze man heeft er verstand van. Volgens hem zijn veel slogans ‘te algemeen en zeggen ze niets over die plaats’. DANKJEWEL!!! Eindelijk.

Hopelijk opent de discussie rond citymarketing/citybranding en cityslogans een hoop ogen, zowel van reclamebureaus als van gemeenten. Een gemeente geeft vaak een opdracht aan een reclamebureau. En omdat er een flink budget is, doet zo’n bureau graag wat de gemeente wil; een (op papier) pakkende, maar nietszeggende slogan verzinnen. Iedereen weet waarom een goed product zichzelf verkoopt: omdat het een goed product is… Iedereen weet ook waarom een bepaald product uniek is: omdat het product eigenschappen heeft die andere producten niet hebben. Waarom kan een stad dan ook niet op die manier bekeken en beschreven worden? Denkt de gemeente nou écht dat er mensen of bedrijven staan te springen om naar Nijmegen te verhuizen door de slogan ‘Altijd Nijmegen’?

Waarom past het woord ‘Altijd’ nou zo goed bij Nijmegen? Is er werkelijk geen enkele andere stad in Nederland die dit woord zou kunnen gebruiken? Is Nijmegen zó uniek? Nee. Maar ‘Altijd Nijmegen’ is wellicht de meest veilige oplossing tussen al het ‘Oudste Stad van Nederland’-geweld.

Gratis cityslogans!

Voor de citymarketeers die met hun handen in het haar zitten omdat ze nog geen passende slogan hebben kunnen verzinnen voor hun stad of gemeente; hieronder een GRATIS lijstje met suggesties. Doe er uw voordeel mee! En dan weer aan het werk om te doen wat u écht moet doen: zorgen dat de stad ZELF aantrekkelijk, mooi, dynamisch, levendig, vriendelijk, ondernemend, prettig en leefbaar is. Dan komen die nieuwe bewoners en bedrijven vanzelf.

Vul gerust uw stadsnaam in tussen de haakjes. Het werkt!

(…) laat je niet los!
(…) is beleven!
Laat je inspireren in (…)
(…) bruist!
(…) boeit!
Buitengewoon (…)
Je lééft in (…)!
Gastvrij (…)
(…) heeft het!
(…) waar anders?
Ons (…)
(…) voor ieder wat wils
Ondernemend (…)
(…) de stad voor iedereen!
Gezellig (…)
Leef en geniet in (…)
(…) dat ben jij!
Lach. Je bent in (…)!
Leef. Je bent in (…)!
Geniet. Je bent in(…)!
(…) stad met karakter.


Delen met anderen?

Wel een goede slogan hebben?

Bel of mail ons?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!