-

Handleiding klanten ontslaan!

Elk bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken: lastige klanten. Dat is niet erg. Mensen zijn nou eenmaal lastig. Daarom zijn we tenslotte ook mensen. Maar wat nou als een lastige klant een vervelende klant wordt en alle energie uit het bedrijf haalt? De oplossing: ontsla de klant!

Waarom zou je in een economisch moeilijke tijd een klant de deur wijzen? Lastige klanten kunnen vervelend worden. En vervelende klanten zijn energiezuigers. Sterker nog: vervelende klanten zorgen ervoor dat de energie niet naar de goede klanten gaat! Hierdoor worden goede klanten dus weer de dupe van de vervelende klant. Dus wordt de goede klant een lastige klant en….u snapt het. Tijd voor actie!

Op een dag komt het besef dat u van een bepaalde klant af moet.
Hier de drie noodzakelijk stappen:

1. Blijf professioneel

Wat de reden ook is om de klant te ontslaan: blijf professioneel. U bent de ondernemer van de lange termijn (hoop ik), dus u wilt geen imagoschade. Voorkom dat uw klant negatief over u gaat praten.

2. Communiceer duidelijk

Maak aan de klant duidelijk wat het probleem is en wat volgens u de beste (en enige) oplossing is. Bespreek de gemaakte afspraken nogmaals en maak duidelijk waar het misgaat met de samenwerking. Vaak kan deze stap een eyeopener zijn voor de klant en kan er (wellicht) nog iets veranderen. Zo niet:

3. Handel het snel en zakelijk af

Beëindig de samenwerking snel en professioneel. Het is een zakelijke beslissing, dus blijf zakelijk. Als de knoop is doorgehakt, is er geen reden om nog langer te wachten. Geef de klant eventueel een alternatief (bijvoorbeeld een bedrijf waarvan u weet dat deze wél met uw klant om kan gaan). Zet de gemaakte afspraken op papier, teken dit allebei en ga verder uw eigen weg. Focus u weer op de goede klanten. Zij helpen uw bedrijf vooruit!

En dan?

Als de rust weer is teruggekeerd is het tijd voor de volgende stap. Klopt uw marketingboodschap (nog) wel? Is uw marketing wel gericht op goede, leuke en lieve klanten? Want: waarom voelde deze vervelende klant zich eigenlijk ooit aangetrokken tot uw bedrijf?


Delen met anderen?

Een kritische en frisse blik op uw marketing?

Maak vrijblijvend kennis met ons

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!