-

Het sprookje van de bedrijfsanimatie

Er was eens… een tijd waarin animatiefilms alleen gemaakt werden door de grote reuzen zoals Pixar. Een tijd waarin animatiefilms alleen voor kinderen bestemd waren en gevuld waren met prinsen, prinsessen en pratend speelgoed. Maar dat was lang geleden.

Net als de kijkers van vroeger (ook al zijn sommigen nog blijven hangen in hun liefde voor Disney), is de animatiefilm opgegroeid. Animatie is niet meer alleen voor kinderen, laat staan alleen voor speelfilms. Laat je betoveren door… de bedrijfsanimatie.

Een animate kinderachtig? Nee joh!

Mocht je eraan twijfelen, dan kan ik het nu meteen verduidelijken: een bedrijfsanimatie is serious business. Productdemo’s, voorlichtings- en uitlegvideo’s: allemaal serieuze dingen die je een stuk simpeler en aantrekkelijker kunt maken met animatie. Behandel animaties daarom niet als leuk extraatje maar als serieus marketingmiddel. Tijd en aandacht (en een goed animatiebureau) zijn de sleutelwoorden om te voorkomen dat je animatie een lelijk eendje wordt.

Oké, nu concreet. Hier 3 voordelen van een bedrijfsanimatie (uiteraard aan de hand van nog meer sprookjes):

De drie biggetjes

Als je jouw klanten laat kennismaken met je bedrijf of organisatie door een animatie te laten zien, bouw je een klantrelatie op die staat als een huis. Waar potentiële klanten eerst maar af moesten gaan op een oppervlakkige indruk die ze van jouw bedrijf kregen (dat is zo omver te blazen door de concurrent), kun je met een animatie écht een indruk achterlaten.

Frozen

Het ‘sprookje’ Frozen is vrij nieuw, even een (hele) korte samenvatting: Elsa, de troonopvolgster van een land, heeft als kind nooit geleerd om met haar magische krachten om te gaan. Hierdoor gaat er van alles mis.

Wat heeft dat nu weer te maken met een animatie voor je bedrijf? Nou, als je iets op een goede manier aanleert, gaat er waarschijnlijk veel minder mis bij de uitvoering ervan. En dat leren, dat is veel gemakkelijker als het een beetje leuk is. Educatieve animaties of uitleganimaties (bijvoorbeeld voor je producten of diensten) zorgen ervoor dat je jouw doelgroep op een simpele én leuke manier dingen bij kunt brengen. Dat blijft veel langer hangen dan saaie teksten. Echt waar.

Hans en Grietje

Laten we Hans en Grietje niet vergeten. De twee kindertjes in dit sprookje waren erg goedgelovig en gingen volledig op het uiterlijk van het snoephuisje af om te besluiten of de bewoner betrouwbaar was of niet. De bezoekers van jouw website zijn net zo. En dan bedoel ik niet goedgelovig, maar visueel ingesteld. Websitebezoekers kijken maar kort rond op iedere site en besluiten op basis van die eerste indruk of je een go of een no-go bent. Zorg dus dat je huisje er in ieder geval aantrekkelijk uitziet, dan is de eerste hobbel al genomen. Een animatiefilm (niet een hele film dus) nodigt uit om te gaan kijken en kan je potentiële klant snel een goede indruk van jouw bedrijf, product of dienst geven.

Een beetje betovering

Maar ach, van de goede oude sprookjes hoeven we toch niet helemaal af te stappen? Overdrijven is niet de bedoeling, maar geef toe: een geanimeerde handleiding of een productdemo heeft best iets magisch. In ieder geval meer dan die oude papieren of pdf versie. Hoe je doelgroep er ook uit ziet, serieus of iets minder serieus, animatie spreekt aan.

Nog niet overtuigd? Is jouw bedrijf volgens jou niet geschikt voor een professionele animatie? Dan wensen wij je veel succes met achterblijven. Wie de schoen (of het glazen muiltje) past, trekt hem aan, zullen we maar zeggen. Niet vergeten: in de kern van elk sprookje ligt een waarheid die het verhaal zijn kracht geeft.


Delen met anderen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!