-

Hoe winkeliers de strijd kunnen winnen van webwinkels

Online shoppen is makkelijk: je zoekt je product, kijkt waar het product het goedkoopst is en klikt op de bestelknop. Klaar! Logisch dat winkeliers die een duur pand huren in de binnenstad zenuwachtig worden van zulke webwinkels. Webwinkels zijn door het ontbreken van hoge kosten vaak immers een stuk goedkoper. Maar er is hoop!

Shoppers willen in een fysieke winkel graag het gemak van online shoppen, maar de beleving van een echte winkel. Shoppers krijgen door hun online zoektocht steeds meer kennis van bepaalde producten. Dat maakt het voor verkopers in een fysieke winkel dus extreem lastig om advies te geven. Opmerkingen die vroeger zeer geloofwaardig uit de mond van de verkoper kwamen, worden nu in twijfel getrokken. De online reviews in een webwinkel vertelden namelijk iets anders.

Winkeliers krijgen nu dus te maken met de situatie dat de klanten soms meer weten over bepaalde producten dan de verkopers in die winkel. De omgekeerde wereld dus. Maar; wat doet de klant dan in een fysieke winkel als het product ook online (en vaak nog goedkoper ook) te koop is? Het is een combinatie. Mensen gaan vaak shoppen omdat het gezellig is. Anderen willen graag advies horen van een mens die ze in de ogen kunnen kijken. Of nog makkelijker: een verkoper die de mening of het gevoel van de shopper alleen maar hoeft te bevestigen.

Al met al zijn er drie punten (de 3 B’s) waarmee u kunt zorgen dat uw fysieke winkel toegevoegde waarde biedt ten opzichte van webwinkels. Doe er uw voordeel mee!

1. Betrokkenheid

bent u echt betrokken bij uw klanten? Bij hun wensen? Bent u vriendelijk en oprecht? Of staat u met een schuin oog al naar de volgende klant te loeren? Maak het persoonlijk. Maak uzelf (of uw verkopers) onmisbaar voor uw klanten.

2. Beleving

Valt er nog wel wat te beleven in uw winkel of staan er alleen maar wat producten? Is het leuk om in uw winkel rond te lopen? Is het fijn om bij u te shoppen? Houdt u speciale acties in de winkel? Voegt het fysieke aspect van uw winkel echt iets toe? Trek passanten de winkel in. En hou ze daar!

3. Bekwaamheid

Weet u waar u over praat? Weet u wat er op voorraad is? Kunt u gericht adviseren? Weet u wat de nieuwste trends zijn? Is het voor de klant nuttig om met u in gesprek te raken of kan de klant de informatie ook online vinden? Is het voor uw klant fijn en zinvol om een écht mens te spreken in plaats van een anonieme webwinkel-medewerker? Voeg waarde toe door te laten merken dat u de echte expert bent.

Behandelt u uw winkel als een webshop maar dan met een voordeur? Gooi de tent dan maar dicht en begin een webwinkel. Wilt u écht iets toevoegen aan de ‘shopping experience’ van uw doelgroep? Doe dan moeite! Maak het leuk! Maak het nuttig! En blijf uzelf onderscheiden. Zorg ervoor dat een webwinkel geen concurrent is, maar gewoon een ‘ander soort winkel’ voor een andere doelgroep.


Delen met anderen?

Een keertje een objectief advies nodig over uw winkel?

Neem contact met ons op!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!