-

Local SEO: zet jezelf goed op de kaart

Zeker voor mensen met een richtingsgevoel als een goudvis is Google Maps een prachtige uitvinding (ik spreek uit ervaring). Praktisch alles is op de interactieve wereldkaart te vinden. Maar niet alleen voor particuliere navigatie-onkundigen is deze functie van Google een aanwinst, bedrijven kunnen er ook voordeel mee doen.

En geloof me (ik wist nog niet eens wat een 7-pack was), dat is simpeler dan je denkt.

Als zelfs de groenteboer om de hoek met naam en adres op de kaart staat en jij bent nog niet bezig met je lokale online vindbaarheid, dan moet je je toch lichtelijk zorgen gaan maken. Tijd om actie te ondernemen dus, want het liefst ben je natuurlijk goed vindbaar én sta je bovenaan de zoekresultaten bij Google maps. En net als met alles, moet je met dit stukje local SEO, of zoekmachine-optimalisatie, ook bij het begin beginnen.

Hoera, je bent al vindbaar!

Wat een opluchting, Google heeft (bijna) alle bedrijven al automatisch op de kaart gezet. Je kunt dus al gevonden worden op Google, en dat is helemaal gratis! Maar ik zou deze blog niet schrijven als je hier al klaar zou zijn, want alleen vermeld worden is natuurlijk niet genoeg! Gegevens als je telefoonnummer en je openingstijden zijn heel belangrijk voor je potentiële klanten. En dat niet alleen. Jouw bedrijf moet natuurlijk ook een beetje bovenaan de Maps-resultaten komen te staan. En dat doe je zo:

Google Mijn Bedrijf

Dan begint het echte werk. Om je bedrijf optimaal in the picture te zetten, kun je je namelijk aanmelden bij het Google Mijn Bedrijf. Even inloggen of aanmelden op je Google account, en dan kun je echt beginnen met jezelf op de kaart zetten. Bedrijven die zich hier op aanmelden krijgen als het ware een voorkeursbehandeling van Google. Heel logisch, want hoe meer (relevante) informatie er over jou te vinden is, hoe beter je gevonden zal worden.

Off map?

Maar wat dan als je bedrijf geen adres heeft? Veel bedrijven werken online of hebben geen vast adres, maar om op een kaart gevonden te worden heb je een locatie nodig. Heel logisch, maar wel vervelend voor de online bedrijven. Eerst gaf Google Maps hier helemaal geen mogelijkheden voor, maar sinds een tijdje kun je ook servicegebieden opgeven, in plaats van een adres.

Google maps ranking: review-sites

Google Maps is niet alleen de ‘punaise’ op de online kaart. Als je een bedrijf zoekt via Google kom je ook op een 7-pack met gelijksoortige bedrijven uit. Stel, je hebt een pizzarestaurant in Nijmegen. Heb je al eens op Google gekeken welke andere pizzarestaurants hoog in de zoekresultaten komen te staan? Dat zijn vaak de grotere ketens, maar die advertenties zijn gesponsord en daar is natuurlijk niks aan. Je kunt dat ook zelf voor elkaar krijgen en het sleutelwoord hiervoor is review-sites.

Als je het Google zoekresultaat hier beneden bekijkt, kun je zien dat restaurant Bella Italia best wel hoog staat in het 7-pack. Als je op hun profiel doorklikt kun je zien dat er, behalve de Google-recensies ook nog meer sites zijn waar Bella Italia op gerecenseerd wordt, namelijk iens.nl en eet.nu. Voor de andere restaurants in dit rijtje geldt hetzelfde en met een beetje zoeken kom je uiteindelijk op heel wat review-sites uit waar jij waarschijnlijk nog niet op gevonden kan worden (anders stond je wel bovenaan, toch?).

 

Pizzaria_nijmegen

 

Vanaf hier is het verder heel simpel: voeg jouw bedrijf toe aan de sites en je zult zien dat mensen je gaan beoordelen. En dat leidt dan weer tot goede local SEO resultaten.

Je kunt het met local SEO, zoals bij zoveel dingen, zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Toch ben je nergens als je niet eerst deze simpele aanpassingen hebt gemaakt in je online vindbaarheid.


Delen met anderen?

Meer weten over local SEO?

vraag het ons!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!