-

Maak uw marketing meetbaar

U hebt honderden, duizenden of misschien wel tienduizenden euro’s uitgegeven aan een marketingactie.

Om te kunnen bepalen of uw actie succesvol was, is het noodzakelijk om te meten. Ja hoor: meten is nog steeds weten!

De domste fout die u kunt maken is dan ook ‘vergeten’ om uw actie meetbaar te maken. Maak u overigens geen zorgen; het is heel eenvoudig met onderstaande tips.

Offline marketing tip: gebruik een code

Een direct mailing, advertentie of waardebon is prima geschikt om te voorzien van een unieke code. Stel: u plaatst een advertentie in krant 1 en in krant 2. Beide advertenties hebben een waardebon voor uw product of dienst. Door beide advertenties te voorzien van een unieke code (bijvoorbeeld in het klein ‘krant 1’ op een advertentie te zetten) weet u meteen hoe deze klant aan deze waardebon komt. Wie meer wil weten over zijn klanten kan dit bijvoorbeeld ook per regio/gebied doen. Door deze gegevens te analyseren kunt u prima zien welke advertentie heeft gezorgd voor de meeste (potentiele) klanten en kunt u in de toekomst gerichter adverteren.

Van offline naar online tip: uniek webadres

Stel: u plaatst een advertentie in dezelfde krant als uit voorbeeld 1 met als doel om mensen naar uw website te lokken. Hoe kunt u meten welke advertentie de meeste bezoekers heeft opgeleverd? Gebruik een uniek webadres voor elke advertentie. De advertentie in krant nummer 1 heeft bijvoorbeeld www.uwsitenaam.nl/krant1 staan, terwijl u voor krant 2 (u raadt het al) /krant2 heeft staan. Door gebruik te maken van Google Analytics (gratis) kunt u vervolgens zien hoeveel personen een bepaald webadres hebben bezocht. Dit kan bijvoorbeeld ook per regio/plaats en dat is natuurlijk zeer waardevolle informatie!

Bonustip: maak het origineel en opvallend!

U kunt het meten van uw marketing ook een stuk leuker maken. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld ‘geheime’ woorden of codes. In Amerika wordt het al jaren gedaan in radioreclames. Voorbeeld: een bedrijf (vaak een autodealer) adverteert op meerdere radiostations. Om te bepalen welke commercial op welk radiostation de meeste klanten heeft opgeleverd, wordt er vaak een opvallende zin gebruikt aan het einde van de commercial. “Kom deze week nog langs, vraag naar Betty, zeg dat ze zo lekker naar de zomer ruikt en krijg nog eens 10% extra korting!”. Dit voorbeeld is misschien wat overdreven, maar u snapt het idee. Wees dus origineel en zorg dat uw marketing meetbaar wordt. Daarnaast is het een leuke bijkomstigheid dat uw doelgroep gaat praten over deze methode. Daarmee wordt een middel om uw marketing te meten dus zelf ook een marketingactie.

Uiteindelijk draait het er allemaal om dat u kunt bepalen wat de marketingactie u heeft opgeleverd. Door dat inzichtelijk te maken kunt u gerichter blijven adverteren en hoeft u nooit meer te gokken over het resultaat. Koppel er vervolgens concrete bedragen aan (voor 1000 euro advertenties geplaatst en daardoor 9 nieuwe klanten gekregen) en u weet precies wat uw return on investment is.

Heeft u hulp nodig bij het analyseren van uw marketing of zou u weleens willen weten hoe u het resultaat kunt verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met Bouke te Pas. Met de Peppermint Quickscan krijgt u direct inzichtelijk wat u kunt doen om meer mensen te bereiken, meer leads te genereren en deze leads om te zetten in daadwerkelijke verkoop.


Delen met anderen?

Quickscan voor uw marketing?

Neem contact met ons op

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!