-

Marketing en social media: de trends van nu

In de toekomst kijken, dat zouden we allemaal wel eens willen doen. Nou zijn er opties genoeg, maar sommige zijn gewoon eh… minder geschikt. De vrouw (of man) met de glazen bol zegt bijvoorbeeld weinig waar we bedrijfsmatig echt iets mee kunnen. Gelukkig is er nog altijd zoiets als onderzoek waar we wél de toekomsttrends mee kunnen (proberen te) voorspellen. Twee opkomende trends op het gebied van social media marketing bespreken we hier:

#1 Sociale media worden (nog) commerciëler

Er is voor de grote groep gebruikers niet aan te ontkomen: sociale media worden steeds koopgerichter. Berichten en foto’s delen met vrienden is niet lang niet meer alleen leuk voor jezelf, ook bedrijven kunnen hun slaatje slaan uit de immens populaire sociale media.

Een koop-hier-knop is natuurlijk behoorlijk direct, zelfs voor de sociale kanalen die al behoorlijk commercieel zijn geworden, zoals YouTube. Eerst beperkten bedrijven zich nog tot native advertising (advertenties die er niet uitzien als advertenties), maar het lijkt toch steeds dichterbij te komen. Pinterest doet het al en de verwachting is dat andere sociale media snel zullen volgen.

#2 Korte video-advertenties worden populairder

Sociale kanalen zijn over het algemeen het meest geschikt voor korte, luchtige onderwerpen en niet voor lange en ingewikkelde video’s. Vine was al populair met de 6-seconden-video’s en ook de zichzelf herhalende cinemagraphs doen het goed. De rest van de sociale media ziet nu ook in dat adverteren niet gaat met lange advertenties: Facebook gaat ook werken met GIF-jes en YouTube-filmpjes worden steeds meer voorafgegaan door kortere, pakkende reclame.

Hoe speel je erop in?

Sociale media en commercie zijn in den beginne eigenlijk twee dingen die niet goed samengaan. De gebruikers van sociale media hebben liever geen advertenties tussen hun berichten staan en content hoort eigenlijk alleen door gebruikers gecreëerd te worden. Maar iedereen weet dat het nu eenmaal zo werkt; Facebook, YouTube en andere sociale media kunnen niet bestaan zonder het geld dat binnenkomt met advertenties. Jammer voor de gebruiker, een kans voor het bedrijf, toch? Het ligt iets anders.

Met mate

Als bedrijf kun je natuurlijk gebruik maken van alle promotie-opties die de sociale media je bieden, maar je snapt zelf ook wel dat je dan al snel te opdringerig wordt. Een gematigde aanpak is dus verstandiger als je jouw publiek niet meteen wilt wegjagen. Laat die koopknop dus nog even achterwege en denk goed na over je strategie. Maak je bedrijf zichtbaar en stap uit de native advertising, maar overdrijf niet en push je publiek niet om iets te doen. Sociale media moeten leuk en luchtig blijven.

Onzekere toekomst

Nu moeten we niet op de zaken vooruit gaan lopen. Voorspellen dat het precies zo zal gaan lopen als hierboven beschreven, dat kan natuurlijk niet. Toch is het verstandig om de ontwikkelingen in de gaten te houden en er als één van de eersten bij te zijn om alle nieuwe opties uit te proberen.

Meer weten? Download dan het hele onderzoek van ComScore.


Delen met anderen?

Wil jij voorlopen op de rest?

Neem contact met ons op!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!