-

Marketingles: waarom u niet sociaal bent

Social media is Engels. In het Nederlands is het sociale media. Ik heb het woord ‘sociaal’ voor de zekerheid nog even opgezocht. Daarmee wordt een hoop duidelijk. Volgens de Dikke van Dale heeft het woord ‘sociaal’ namelijk 2 interessante betekenissen:

1) Geneigd om in groepen te leven
Dat is exact het probleem van veel bedrijven; ze weten dat hun doelgroep ‘daar buiten’ is en denken dat het één grote groep is die ook daadwerkelijk ineens bereikt kan worden.

Wie op deze manier social media inzet kan zichzelf vergelijken met het kleine kind dat een handje zand gooit naar zijn ‘tegenstander’. Gevolg: veel stof, weinig resultaat

In de beschrijving zit niet voor niets het woord ‘geneigd’. Er is een neiging om zo te leven, maar het is geen vaststaand feit. Een groep van mensen die allemaal dezelfde interesse hebben (community in hippe marketingwoorden) kan zeer interessant zijn voor een bedrijf. Het gevaar is echter dat men zich blind staart op deze zogenaamde groep. Een groep bestaat uit mensen. Allemaal individuen. En ieder individu heeft zijn eigen wensen en behoeften.

Ok, verder met de tweede uitleg van het woord ‘sociaal’:

2) Gevoel hebbend voor de noden van de medeleden van de samenleving
Deze klinkt iets ingewikkelder. Het is in feite niets meer dan; snappen wat mensen willen en vooral ook wat ze niet willen. Dat geldt dus ook voor de ‘groep’ uit de eerste uitleg.

Mensen willen persoonlijk geholpen worden. Uw doelgroep wil relevante informatie. Stel uzelf de vraag; voegt het daadwerkelijk iets toe voor mijn doelgroep? Begrijp de mens in de groep en u zult de groep ook beter begrijpen.

Gevoel hebben voor ‘de noden van de medeleden’ betekent ook luisteren.

Bedrijven vinden luisteren moeilijk. Bedrijven willen namelijk te graag zelf iets vertellen. 

Niet doen. Stop ermee. Probeer te luisteren naar uw doelgroep. Wie écht luistert naar zijn doelgroep heeft geen mooie verkooppraatjes of ingewikkelde marketingplannen nodig. De doelgroep geeft namelijk zelf aan waar het behoefte aan heeft.

Social media is een perfect middel om 1 op 1 contact te hebben met uw doelgroep. Het is een nog beter middel om te kunnen luisteren naar uw doelgroep. Luis-te-ren. Het is een mooi woord. De Van Dale beschrijft het als ‘met aandacht horen om iets te vernemen’ en ‘aandacht schenken aan’. Iets mooiers kunt u iemand toch niet geven?

We hebben 2 oren gekregen en slechts 1 mond. Dat is niet zomaar.


Delen met anderen?

Scherper kijken om beter te kunnen luisteren?

We vertellen je graag hoe

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!