-

Meer bezoekers op je website: wees transparant, maar niet doorzichtig

Het is een eeuwig dilemma voor bedrijven, een struikelblok voor sommigen en de hobby van anderen. Hoe dan ook, het blijft toch altijd een uitdaging om zoveel mogelijk traffic voor je website te genereren. Eigenlijk is genereren ook niet het juiste woord; je maakt die bezoekersaantallen namelijk helemaal niet zelf, je moet er keihard voor werken om die mensen naar jouw website te krijgen! Maak het jezelf iets gemakkelijker en behaal een voorsprong op de concurrent, simpelweg door transparant te zijn.

Komt dat zien!  

Dat is best een beetje eng, met je -figuurlijke- billen bloot op het internet. Toch is openheid van zaken (ja hoor, zet die deuren maar wagenwijd open) een geweldige manier om vertrouwen en loyaliteit bij je websitebezoekers op te wekken. En meer websitebezoekers betekent (hopelijk) ook meer klanten. Daar doe je het tenslotte voor, toch?

Maar waarom dan?

Achter ieder bedrijf zitten mensen. Beter gezegd: zonder mensen is er geen bedrijf. Een relatie opbouwen met websitebezoekers (dat zijn ook mensen ja) lukt je daarom alleen maar als je je niet achter het bureau verstopt. Een masker opzetten zorgt voor wantrouwen, logisch dus dat een websitebezoeker op zoek gaat naar het gezicht achter de website. Laat zien dat je trots bent op iedereen die achter je mooie website zit en laat je bezoekers kennis maken met je bedrijf, al vóórdat je ze überhaupt als klant over de vloer hebt gehad.

Gaat de concurrent er dan niet met mijn geheimen vandoor?

Oké, het is niet de bedoeling dat je helemaal het achterste van je tong laat zien op je website. Geen klant heeft iets aan het geheime recept van je Coca-Cola-achtige drankje, daar hebben alleen concurrenten voordeel bij. Maar voor alle andere informatie geldt dat je concurrentie er niets mee kan, omdat het uniek is aan jouw bedrijf en dus ook alléén werkt binnen de muren van jouw bedrijf.

Actie ondernemen dus!

Zo moeilijk is het niet om je bezoekers via je website kennis te laten maken met je bedrijf. Ben je eenmaal over je eigen bezwaren heen gestapt, dan is het halve werk al gedaan. Voor de rest kunnen de volgende tips nog helpen:

1. Laat een bedrijfsvideo maken

De simpelste manier om via je website een sneak peek te geven van je bedrijf, is een bedrijfsvideo. En dan niet eentje waarin je alleen maar opschept over hoe goed je bedrijf wel niet is, maar eentje die laat zien dat er mensen hard aan het werk zijn om de beste producten of diensten te kunnen leveren.

2. Begin met bloggen

Gaat een bedrijfsvideo je nog te ver, begin dan in ieder geval een blog. Of die nu over de inhoud van je werk gaat of over je ervaringen als manager, ondernemer of medewerker, dat maakt niet uit. Zolang je maar oprecht vertelt wat jou tijdens het werk iedere dag bezighoudt. Een goed voorbeeld hiervan is de blog van KLM.

3. Laat op je website zien wat je precies doet

Een webpagina met ons werk is een goed idee. Zo laat je, zonder opscheppen, zien welke projecten je al hebt gedaan. Want daar hoef je je niet voor te schamen toch? Mooi meegenomen is dat je websitebezoeker meteen vertrouwder is met de werkwijze van jouw bedrijf.

4. Zet je video’s en blogs op YouTube en andere sociale media

Waar je klanten zijn, moet jij ook proberen te zijn. Dat geldt ook voor sociale media. Welk medium het geschiktst is hangt af van je publiek, maar dát jouw video’s en blogs op sociale media moeten verschijnen, is duidelijk. Dat zorgt dan weer voor méér bezoekers.

5. Beantwoord vragen van je klanten

Geef je klanten de mogelijkheid om vragen te stellen! Dat kan heel simpel met een FAQ pagina, maar een contactformuliertje is nog veel persoonlijker (en minder “eng” dan bellen!). Geef je websitebezoeker het gevoel dat er altijd iemand klaar staat, ook al is het ‘maar’ via de e-mail.

Maar niet doorzichtig! 

Je krijgt niet zomaar meer bezoekers, je moet er ook nog iets voor doen. Onthoud dat openheid goed is, maar dat je als bedrijf niet te voorspelbaar moet worden. Je blogs, bedrijfsvideo’s en sociale media-kanalen moeten écht iets toe te voegen hebben voor de lezers en kijkers, anders klikken ze jouw pagina zo weer weg.


Delen met anderen?

Ook een website waarmee je bezoekers trekt?

Dat kunnen wij!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!