-

Mobilegeddon: wat merk je er nu echt van?

Een website moet tegenwoordig ook op smartphones en tablets goed te bekijken zijn, zou je zeggen. Niets is namelijk irritanter dan onleesbaar kleine teksten en afbeeldingen waarbij je eerst moet in- of uitzoomen. Maar veel websites zijn nog helemaal niet zo ver. En dat is precies de reden waarom Google vanaf 21 april websites die (nog) niet mobielvriendelijk zijn, minder hoog in de zoekresultaten plaatst.

Maar wat is hier, bijna twee maanden later, nou precies van terecht gekomen? Wat merk je nu echt van deze mobilegeddon? En wat moet je doen als je website nog niet mobielvriendelijk (en interactief) is?

Wat is ervan terecht gekomen?

Ai, denk je misschien. Minder goed vindbaar in Google, dat is een ramp. En dat is helaas ook zo. Gelukkig voor de bedrijven die nog niet zo ver waren en helaas voor de écht goede interactieve websites; zo’n vaart heeft de update nog niet gelopen. Maar… zoals dat eigenlijk altijd gaat bij updates van Google die met SEO te maken hebben, kan (en zal) die impact nog groter worden naarmate er meer tijd verstrijkt.

Wat merk je ervan

Google zei het zelf al: “even if a page with high quality content is not mobile-friendly, it could still rank high if it has great content for the query” en “this update affects only search rankings on mobile devices”. De update is dus (nu) misschien nog niet zo heel goed merkbaar voor bedrijven, op de lange termijn zul je er zeker wat van gaan merken. Bovendien heeft de update alleen invloed op de zoekresultaten die je via je mobiele apparaat verkrijgt en niet die van je desktop. Je merkt er kortom nog weinig van, maar het is de kunst om actie te ondernemen vóórdat je zoekresultaten slechter worden. Voorkomen is beter dan genezen, of zoiets.

Wat moet je doen?

Is je website nog niet aangepast voor bezoekers die hun mobiele telefoon of tablet gebruiken, dan lig je achter in een trend die steeds grotere vormen aanneemt. We schreven al eens eerder over dingen die je aan je website kunt veranderen om je online vindbaarheid te vergroten. Je website mobielvriendelijk maken staat ook in dit rijtje, maar het is eigenlijk best een grote klus. Dat gaat niet over één nacht ijs gebeuren, des te belangrijker dat je alvast begint met nadenken. Wat hebben je klanten nodig en op welke apparaten zijn ze actief?

Je statistieken spreken boekdelen

Nog niet overtuigd van het nut hiervan voor jouw bedrijf? Kijk dan eens naar je Google Analytics-pagina onder “apparaatcategorie” en “sessies”. Mobiele weergaven zullen zeer waarschijnlijk een steeds groter deel uitmaken van je totale aantal views.

De moeite waard om hierin te investeren dus, want er komt (zeer binnenkort) een moment dat websites méér bezocht zullen gaan worden via telefoons en tablets dan via desktops.


Delen met anderen?

Wil je ook een mobielvriendelijke website?

Wij helpen je graag

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!