-

Ondernemen met onderbuikgevoel. Of toch niet?

Het probleem: als ondernemer denkt u vaak dat uw mening de beste is. Daar is niks mis mee, het is tenslotte uw mening. Toch kan het in het geval van marketing voor uw eigen onderneming erg riskant zijn. Uiteraard moet u altijd luisteren naar uw onderbuikgevoel. Maar om nog gerichter aan marketing te doen is het slim om het gevoel soms even uit te schakelen en te kijken naar de feiten.

Het doel van uw marketing is altijd om uw doelgroep tot actie aan te zetten (van het bezoeken van uw website tot het kopen van uw product of dienst). Bij Peppermint Media helpen we onze klanten hier dagelijks mee. Daarbij gaat het dus niet om onze eigen mening. Of om onze voorkeur. Het gaat erom dat we doen wat het beste is voor onze klanten, omdat dat uiteindelijk weer het beste is voor hun klanten. Begrijpt u het nog?

U kunt dat ook doen door continue dezelfde vraag te blijven stellen: is dit het beste voor mijn klant?

Het is dus cruciaal om te weten:

  • wie uw klanten zijn (zowel huidige als potentiële)
  • wat uw klanten zoeken (zowel op product/dienst-niveau als algemeen: een oplossing voor een bepaald probleem)
  • hoe uw doelgroep keuzes maakt
  • waar uw doelgroep te vinden is (wat lezen ze, wat kijken ze, waar zijn ze?)

Veel van uw klanten zullen dezelfde kenmerken hebben als u. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen ook hetzelfde is als u!

Discussie over gevoelens

Op het moment dat wij op deze manier met klanten in gesprek gaan, ontstaan er vaak discussies. En dat is goed! Zonder die discussies blijft de strategie namelijk gebaseerd op ‘mooi’, ‘ik vind het leuk’, etc. Dat zijn dus weer meningen. Het onderbuikgevoel. En dat is niet hetgeen waar de doelgroep wat aan heeft! In een onderbuikgevoel zit namelijk (vaak) geen onderbouwing. Een gevoel blijft een gevoel. En geen feit.

De essentie van marketing

Het is misschien wel het grootste cliché dat we kunnen bedenken: ga in de schoenen van uw klant staan. Maar tegelijkertijd is dat wel nog steeds de essentie van marketing: denken vanuit de klant. Niet vanuit Twitter, Facebook, een hippe website, een glossy brochure of een coole bedrijfsfilm. Het gaat om de klant. Bekijk uw bedrijf dus eens vanuit een andere hoek en ontdek dat er (nog) veel meer manieren zijn om uw doelgroep effectief te benaderen en tot actie aan te zetten.

Dat onderbuikgevoel kunt u echt nog wel gebruiken. Sterker nog: dat doet u nu waarschijnlijk al. Voelt u dat er een kern van waarheid in dit artikel zit? Dan is het NU tijd om actie te ondernemen! Dus ontdek wie uw klanten zijn, wat ze zoeken en hoe u ze kunt bereiken. Baseer het op feiten.


Delen met anderen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!