-

Ondernemer met lef? Laat maar eens zien dan!

Doe het gewoon eens. Reserveer een (marketing)budget voor het meest waardevolle experiment dat u ooit zult houden. Het is de ultieme manier om echt te horen, zien en voelen wat uw klanten denken.

Het is een experiment voor ondernemers met lef. Het is de beste manier om in het hoofd van uw doelgroep te kruipen.

Alles wat u tijdens dit experiment leert is waardevol. Deze lessen haalt u niet uit het zoveelste ondernemersboek. Of uit een netwerkclub.

Voor wat, hoort wat

De aanleiding: een restaurant in Groningen voerde een boeiend experiment uit: twee maanden lang mochten gasten zelf de hoogte van de rekening bepalen. Het enige dat de gasten terug moesten doen, was het delen van hun aan- of opmerkingen met het restaurant. Het ging de eigenaar niet om een publiciteitsstunt (al is dat natuurlijk mooi meegenomen). Zijn uitleg was:

“Het daagt je uit goed te luisteren naar de klanten.”

Tijden veranderen

Dit is interessant en ik stel voor dat ieder bedrijf, in iedere branche ooit eens zo’n experiment gaat uitvoeren. En nu zult u waarschijnlijk meteen zeggen ‘in mijn branche is dat onmogelijk!’. Maar dat is het niet. Tegenwoordig is alles mogelijk. De verhoudingen tussen winkeliers en klanten veranderen. Businessmodellen vervagen.

Consumenten hebben macht en delen direct hun ongenoegen. En business to business? Daar spelen we voorlopig het spelletje allemaal nog leuk mee, maar er komt een dag dat ook daar veel gaat veranderen. Zorg dat u het een stap voor bent!

Meer dan alleen prijs

Laat uw klanten een bepaalde periode zelf eens bepalen wat ze overhebben voor de dienst of het product dat u biedt. U zult schrikken. U zult lachen. U zult huilen. Maar u zult er ook van leren. Meer dan u ooit heeft gedaan.

Dit marketingexperiment gaat veel verder dan alleen het prijsbeleid.

Marketing is meer dan alleen de ‘p’ van prijs.

Dit experiment heeft te maken met het totale beeld dat uw klant van u heeft.

Terug naar de essentie

Klanten betalen graag meer voor goede service, beleving of een welgemeende glimlach. In plaats van dozen schuiven of uurtjes schrijven, kunnen we weer terug naar de essentie: onze klanten tevreden maken.

En wij zelf?

Bij Peppermint Media hebben we dit experiment inmiddels zelf uitgevoerd. En eerlijk is eerlijk: dat hebben we gedaan onder een selecte groep klanten en (nog) niet publiekelijk. De verrassende uitkomst: de waarde die klanten gaven aan (drie van) onze meest belangrijke diensten (met een standaard ‘vanaf prijs’) lag enkele procenten hoger! Voor ons geen reden om direct de prijs te verhogen, wel een reden om voorlopig zo door te gaan en tegelijk kritisch te kijken naar verbeterpunten (want die zijn er altijd!).

Het is een ambitieus experiment. Maar wel heel leerzaam.


Delen met anderen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!