-

In 8 stappen naar de perfecte bedrijfspresentatie

Opeens is het moment daar: je moet een presentatie houden over je bedrijf, product of dienst. Eerste reactie: leuk! Tweede reactie: paniek! Want waar je begin? Hoe krijg je dat voor elkaar? Moet je PowerPoint gebruiken? Prezi? En hoe dan? Geen stress.

Ook jij kunt jouw publiek (of het nu het voltallige personeel is, of alleen je team of klanten) aandachtig laten luisteren. En dat doe je met een pakkende presentatie. Met deze 8 stappen helpen we je graag op weg naar de perfecte bedrijfspresentatie.

1. Weg met dat template

De standaard thema’s voor presentaties zijn nooit origineel. En dat is er nu juist wel nodig voor een presentatie waar je publiek “wauw” tegen zegt. Gooi die standaard PowerPoint templates dus de deur uit en maak een eigen ontwerp. Dat hoeft overigens helemaal niet ingewikkeld te zijn; een simpel en mooi lettertype en een achtergrondkleur doen al veel (geen bloemetjes tenzij je een bloemist bent dus).

Het gaat om de inhoud van je presentatie en de vorm mag daar niet van afleiden!

2. Weg met de bullets

Je kent vast de presentaties

  • die
    • vol
      • staan
  • met
    • bulletpoints.

Overbodig. Sowieso zou er (zie ook het volgende punt) niet zoveel tekst op je sheets mogen staan dat je zoveel bulletpoints nodig hebt. Een andere (alternatieve) indeling van je sheet is vaak veel duidelijker dan al die punten. Een ander nadeel van te veel bullets is dat je ze ook één voor één gaat oplezen. Dat lijkt me niet de bedoeling, een presentatie is namelijk niet hetzelfde als een ‘verhaaltje voorlezen’.

Handig hulpmiddel: deel je sheet in vier delen, bijvoorbeeld als een tabel. En zorg nu dat er in ieder vakje hooguit 3 woorden staan.

3. Beheers jezelf!

Zoals je bij het vorige punt al een beetje kon lezen, is het not done om veel tekst op je sheets te proppen. Het gebeurt nog altijd, maar het is reden numero uno dat je publiek de aandacht verliest.

Houd je aan ongeveer vier tot zes korte regels tekst per sheet. Past de écht belangrijke informatie daar niet bij? Maak dan een nieuwe sheet. 10 Geweldige sheets is altijd beter dan 10 (geweldige) regels op één sheet.

Wil je écht eens iets anders? Probeer dan eens één woord (ja, je leest het goed: 1) per sheet en praat daar je verhaal omheen.

4. Houd het bij simpele fonts

Voor fonts geldt eigenlijk het tegenovergestelde als bij de templates. Bij fonts moet je juist wel voor standaard en veelgebruikt gaan. Dit zijn namelijk vaak de duidelijkste en best leesbare fonts. Recht, simpel en soms zelfs bold, zoals Helvetica, werkt het best.

5. Een beetje meer contrast graag

Contrast tussen je achtergrond en je tekst (niet met rood en groen of neon, dat doet pijn aan je ogen!) zorgt voor een duidelijkere boodschap, die meteen ook meer impact heeft. Dit werkt het beste met egale kleuren en achtergronden. Bij drukke afbeeldingen kun je overwegen om er een gekleurd vlak overheen te leggen zodat het geheel wat rustiger wordt.

6. Kleurtje?

Even voor de duidelijkheid: dit wil je dus niet voor je presentatie. Probeer daarom het aantal kleuren dat je gebruikt te beperken tot 5. En dat is dan een absoluut maximum. Het liefst kies je dan ook nog kleuren die een beetje bij elkaar passen en daar kun je handige tools voor gebruiken zoals Adobe Color CC en COLOURLovers.

7. Een plaatje zegt meer…

Je presentatie bevat natuurlijk afbeeldingen (anders wordt het wel heel saai). Maar ook hier geldt “met mate”, want een slide vol met afbeeldingen die alleen maar afleiden is ook maar niks.

Mocht je je afvragen hoe zo’n geweldige presentatie eruit ziet, kijk dan eens op deze pagina. (Ja, dat kan inderdaad met PowerPoint!)

8. Het gaat om het verhaal

Last but not least: het gaat om je verhaal en níet om de presentatie zelf. Vergeet de 7 bovenstaande tips gerust, het zijn namelijk allemaal stappen die gaan over de ‘hoe’. Maar stap 8 gaat over de ‘waarom’. In deze stap zit je verhaal: de kern, de essentie, het hart.

Zonder verhaal is je presentatie zinloos. Dit is overigens ook de reden dat de sheets van écht goede (of grote) sprekers zonder problemen gedeeld mogen worden: de context van het verhaal ontbreekt. Sterker nog: de presentatie lijkt dan vrij saai terwijl of doelloos. Goede sprekers snappen dat en worden dus ook veelvuldig geboekt om hun verhaal en niet alleen om hun slides voor te lezen.


Delen met anderen?

Goede presentatie nodig?

Wij helpen je op weg!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!