-

Pijnlijke ondernemersles van een tapijtlegger

Het kantoor van Peppermint was wel toe aan een nieuw tapijtje. Afspraak gemaakt, prijsopgave gekregen, klaar. Maar dan: ik ben ondernemer en dus wil ik kosten besparen. Op het tapijt (en het leggen) valt weinig te besparen. Maar het verwijderen van het oude tapijt, tja, daar ligt natuurlijk wel een kans.

Dus: ik zou het bestaande tapijt er zelf wel ‘even’ uithalen. Niet overdag natuurlijk, want dan kost het me m’n eigen tijd (en dus alsnog geld). Nee, ik zou het wel even ‘s avonds doen. Kwestie van mouwen oprollen en flink aanpakken, toch?

Appeltje-eitje

Vol goede moed begon ik met een schroevendraaier het tapijt in de hoekjes los te wrikken. Na een paar keer subtiel vloeken was het dan eindelijk los. Een mooi stukje tapijt van ongeveer 60 cm breed stond iets omhoog zodat ik het makkelijk kon pakken. Ik zag mezelf al in een paar minuten het complete tapijt verwijderen. Appeltje-eitje. Maar dat was in mijn gedachten natuurlijk. De werkelijkheid bleek iets gecompliceerder. En pijnlijker.

Doorzetter of opgever

Flashforward: een uur later sta ik met de zweetdruppels op m’n voorhoofd, de krassen op m’n armen en de kramp in m’n vingers naar het resultaat te kijken. Anderhalve meter. An-der-hal-ve meter ben ik opgeschoten. Nou ja, opschoten… Ik wil niet opgeven. Ik wil het zelf doen. Ik zal het zelf doen! Maar in dit tempo ben ik de volgende ochtend nog niet eens op de helft. Er schiet van alles door m’n hoofd. Maar ik geef het op. Bekijk het maar. Het tapijt zit muurvast. En ik ook.

Mens vs machine

De volgende dag bel ik de tapijtwinkel met de vraag of ze het tapijt ook willen verwijderen. Ik zeg dat het met geen mogelijkheid los te krijgen is. De vrouw aan de andere kant van de lijn begint direct over het inzetten van zware machines. Ik voel me direct weer man. Het ligt dus niet aan mij. Dit kan geen mens blijkbaar aan. Hier moet de mens met opgeheven hoofd het stokje overdragen aan de machine.

Hoe een grote mond ineens heel klein wordt

Diezelfde middag komen er twee mannen kijken welke machine precies nodig is. Ik verwacht de zwaarste. Nonchalant snijdt één van de mannen met een mes in het tapijt om er vervolgens in één keer een stuk tapijt van een paar meter uit te trekken. Voor de duidelijkheid: zo’n groot stuk had ik er na een uur nog niet uit. Ik voelde me ineens klein worden. Heel erg klein. Daar stond ik dan, met m’n grote mond dat het ‘muurvast zit en centimeter voor centimeter gaat’. De tapijtman knikte. Hij vond het vast aandoenlijk. Hij mompelde iets tegen zijn collega. Ze schudden hun hoofden. Ik stond erbij zoals m’n zoontje erbij staat als hij weer eens iets van de salontafel stoot.

Magische woorden

De woorden die de tapijtlegger daarna sprak dienen we als ondernemers altijd te onthouden. Altijd. Hoe groot of hoe klein de klus ook is. Hoe goedkoop of hoe duur het ook is. Het zet ons (eigenwijze en alleswetende ondernemers) weer met beide benen op de grond. De eenvoudige maar magische zin: “Ieder z’n vak”.

Eigenschappen van een goede ondernemer

Op de korte termijn bespaart u er wellicht wat euro’s mee, maar op de lange termijn verliest u het. Het is gewoon niet slim. Het is onverstandig. Het is geen aanpak voor een serieuze ondernemer.

Een goede ondernemer erkent de expertise en kwaliteit van anderen. Een goede ondernemer begrijpt dat hij ontzettend eigenwijs is, maar dat hij daar niet altijd aan toe moet geven. Een goede ondernemer accepteert dat anderen beter zijn op bepaalde gebieden. Een goede ondernemer durft zijn ‘lot’ (want zo voelt het) in andermans handen te leggen. Een goede ondernemer denkt, snapt en roept “Ik kan niet alles zelf”.

Geen verstand

Denk even goed na voordat u de volgende keer zelf iets wilt doen (iets waar u eigenlijk helemaal geen verstand van hebt en waar u zich eigenlijk helemaal niet mee bezig moet houden). Laat het aan een professional over. Daar helpt u uzelf, een andere ondernemer en dus de economie ook nog mee. Ieder z’n vak. Amen.


Delen met anderen?

Op dit moment aan het worstelen met iets op marketinggebied?

We helpen!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!