-

Spoedcursus zelf animatie maken

We snappen het helemaal. Die animaties van andere bedrijven zijn echt supervet, maar zelf heb je telkens wel een argument om er geen te laten maken. En heel vaak is dat het budget. De slimmeriken onder ons weten allang dat het zelf maken van een animatie véél meer (bloed, zweet…) kost dan een animatie van een professioneel bureau. Om toch tegemoet te komen aan de doe-het-zelvers, hier een stappenplan (geheel op eigen risico..).

De basics van een animatie

Mocht je het vergeten zijn: een animatiefilmpje, explanimation of uitleganimatie is een korte video (meestal 1 tot 1.5 minuut) waarin je informatie visueel weergeeft door middel van animatie. Gewoon omdat dat leuk is, maar ook omdat het gemakkelijker te begrijpen is en meer aandacht trekt dan tekst. Laat je niet verrassen door de grote hoeveelheid werk die bij zo’n korte animatie komt kijken en neem dus de tijd; als je op de voorbereiding en afwerking bezuinigt is je werk nu al gedoemd te mislukken.

Toch niet overtuigd van het nut van een animatie voor jouw bedrijf? Lees dan eerst even dit.

Stap 1: maak een script

Voorbereiden, je kunt het niet uitgebreid genoeg doen. Een script is echt onmisbaar, ook als je je animatie laat maken door een animatiestudio of visueel communicatiebureau. Een script is te vergelijken met een structuurplan voor een tekst. Je beschrijft hier namelijk het verhaal dat zich gaat afspelen in de animatie.

Dit kan bijvoorbeeld de vorm van een ‘user story’ of een ‘probleem-oplossing’ hebben. Houd het simpel, een gekunstelde ingewikkelde animatie komt niet professioneel over. Wat je sowieso moet doen in je script:

  • Je bedrijf introduceren
  • Het probleem uitleggen
  • De taal van jouw klanten spreken
  • De features van je product of dienst laten zien
  • De kijker aansporen om te kopen of aanmelden
  • Bezwaren en vragen van de klant beantwoorden
  • Je organisatie menselijk en persoonlijk maken (dat zorgt voor vertrouwen)

Stap 2: zorg voor goede audio

Bijna iedere animatie bevat audio om de visuals te ondersteunen, meestal in de vorm van een stem. Je kunt ook voor je eigen audio zorgen. Dit is alleen niet gemakkelijk en kost best nog wat geld aan apparatuur. Denk dus serieus na over een professionele voice-over. Audio kan je animatie maken én breken.

Stap 3: maak een storyboard

Een storyboard (pixar doet het ook) is een reeks afbeeldingen (tekeningen, foto’s) waarmee je de scenes van je animatie bepaalt. Sla deze stap nooit over, want zonder storyboard is er geen beginnen aan voor degene die gaat animeren. Je bepaalt namelijk ook welke stukken audio er bij welke scene’s in je animatie gaan horen.

Stap 4: animeren

Hier komt het neer op pure kennis, animeren leer je namelijk niet in één dag. Animeer je wel eens, dan ken je After Effects en Flash waarschijnlijk wel.  Zo niet, dan kun je het ook nog proberen met PowerPoint (ja echt..), Apple Motion, Wideo of Go-Animate. Lukt het dan nóg niet, of ziet je animatie er uit als een kleutertekening, hou er dan (om je stress-niveau laag te houden) voor nu mee op en overweeg een cursusje (of 3).

Gaat animeren je te ver en wil je iets anders proberen? Heb je software (of een ander online product of online dienst) om te verduidelijken? Overweeg dan ook eens een screencast-video. Je neemt hierbij jouw handelingen op het computerscherm op, zodat de kijker ook kan zien wat er gebeurt. Plak hier wat gesproken of geschreven tekst bij en klaar is je uitlegvideo.

Stap 5: alles samenvoegen

Mocht je de vorige stap overleefd hebben, dan is het nu tijd om alles bij elkaar te zetten en er een mooi geheel van te maken. Hiervoor heb je een apart programma nodig, zoals Adobe Premiere of Windows Movie Maker of iMovie. Daar komt een boel pas- en meetwerk bij kijken, maar met YouTube tutorials kunnen sommige dingen duidelijker worden. Vergeet trouwens de Call To Action-knop op het eind niet…

En nu jij

Het maken van een animatie: het lijkt makkelijk, maar het is niet eenvoudig. Kom je er niet uit of ben je inmiddels hopeloos gefrustreerd? Overweeg dan een op maat gemaakte animatie. Kost minder tijd, moeite, zweet, tranen, et cetera. En het levert veel op, zoals klanten die opeens begrijpen wat je nou eigenlijk wilt vertellen..


Delen met anderen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!