-

Te weinig YouTube-kijkers? 4 Dingen die je kunt doen.

Wat kan het leven toch oneerlijk zijn: heb je vol trots je video’s op YouTube gezet, kijkt niemand ernaar. Tja. Wat doe je dan? Balen? Huilen? Roepen dat internet niet werkt? Nein. Even rustig. Wat je zelf kunt doen is vrij eenvoudig en kan snel voor resultaat zorgen.

Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat de inhoud en vorm van je online video’s pakkend genoeg is. Want meer kijkers wensen voor een video vol rommel… Goed, daar gaan we. Even opletten nu.

Creëer buzz voor je video bij bestaande kijkers

Waarschijnlijk heb je al wat kijkers van oude video’s (toch?!). Maak elke video minstens net zo goed als die ervoor. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik ook wel. Maar YouTube-volgers kunnen net zo snel weggaan als ze zijn gekomen, dus probeer ze met man en macht vast te houden! Laat ze zien dat je er nog bent en dat je een waardevolle toevoeging bent in hun (YouTube) leven. Doe aan videomarketing, dat klinkt misschien als een brug te ver, maar het is essentieel!

Pas wel op dat je je kijkers niet overspoelt met video’s van lagere kwaliteit. Liever minder video’s die helemaal geweldig zijn, dan heel veel crap. Zoek de balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Ja, dat is lastig.

Lees de reacties op je video

Er zit een hoop onzin tussen alle reacties op je video’s. Maar soms, heel soms, dan zit er zowaar waardevolle feedback tussen. Schrik niet, die is meestal niet heel positief. Maar je hebt er wel iets aan!

Kijk door de onzin heen en gebruik het voor je nieuwe video’s. Eenvoudiger dan dit kun je geen feedback krijgen.

Vraag je kijkers om zich aan te melden

Misschien vind je marketing niet leuk, maar als je iets aan je kijkersaantal wilt doen, moet je toch minstens laten weten wat jouw bedrijf nog meer in zijn mars heeft. Wat je nodig hebt is een echte Call to Action (CTA) dus. En dat hoeft helemaal niet op een vervelende of opdringerige manier.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de thuiskoks van Sorted, die vertellen je gewoon wat voor leuke filmpjes ze nog meer hebben en dat je je daarvoor ook kunt aanmelden. Het heeft van mij een betere kok gemaakt… althans, zo voelt het.

Promoot je eigen YouTube-kanaal

Dan rest je nog maar één stap: het promoten van je YouTube-kanaal op je blog, website, sociale media en al je andere kanalen. Waarom zou je bijvoorbeeld de bezoekers van je site niet laten weten dat je ook nog een YouTube-kanaal hebt, met superinteressante video’s?

Of misschien kun je via een e-mail aan je leads laten weten dat je weer een nieuwe uitlegvideo online hebt gezet? YouTube biedt zelf een aanmeld-widget, die je gemakkelijk kunt embedden op je website. Daarnaast kun je je YouTube-kanaal ook aan je andere sociale media koppelen.

Gewoon doen

Als je overweldigd wordt door alle opties die YouTube biedt (er kan nog veeeel meer), begin dan klein. Maak één geweldige video (no pressure…), volg de stappen hierboven en herhaal.


Delen met anderen?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!