-

Terug naar de basis van marketing

Bent u als ondernemer het overzicht ook volledig kwijt en laat u zich (onbewust) gek maken door de waan van de dag? Twitter, Hyves, Facebook, Youtube, heeft u dat echt allemaal nodig? Nee.

Soms is het goed om gewoon eens even stil te staan bij uw huidige situatie en uw doelen. Het zorgt voor een gezonde focus waardoor u uw aandacht kunt richten op de juiste zaken.

Les: een marketingplan (hoe klein of groot ook) begint met een stappenplan.

Stap 2 volgt pas na stap 1. Schrijf deze stappen op en begin niet meteen met het nadenken over latere stappen.

Denk eerst aan de kern; waarom zou uw doelgroep voor uw product of dienst moet kiezen? Daarna gaat u pas kijken welke middelen geschikt zijn om die boodschap uit te dragen.

Er zijn honderden manieren om uw doelen te bereiken. Maar die zijn niet allemaal geschikt voor uw doelgroep. Laat u dus niet langer gek maken met verhalen over sociale media (Twitter, LinkedIn, Hyves, Facebook, etc), online campagnes of wat dan ook. Eerst even pas op de plaats maken.

Voorbeeld stappenplan als uw doel is om meer klanten te krijgen:

  • Stap 1: stel uzelf de vraag “Wat kan ik mijn klanten bieden en waarom zouden ze voor mij moeten kiezen?” Het antwoord daarop is de basis van uw marketingboodschap.
  • Stap 2: beantwoord de vraag “Waar kan ik mijn (potentiële) klanten vinden?” Het antwoord daarop is de basis van uw marketingstrategie.

3 Klassieke marketingfouten

Door een stappenplan te volgen, voorkomt u dat er verkeerde beslissingen genomen worden. Hieronder drie klassieke fouten:

Klassieke fout 1: marketingmiddelen willen inzetten die (nog) helemaal niet relevant zijn.
Voorbeeld: “We moeten iets doen met Twitter.”, terwijl het grootste deel van de doelgroep helemaal niks met Twitter doet.

Klassieke fout 2: een advertentie willen plaatsen omdat u denkt dat dat een slimme strategie is. Een advertentie is echter een middel. En een marketingmiddel is het resultaat van een strategie.

Klassieke fout 3: eerst een bedrijfsfilm maken om je daarna af te vragen hoe deze het beste verspreid kan worden. Een bedrijfsfilm is ook een middel om een doel te bereiken. Dus bepaal eerst het doel, stippel dan de strategie uit en ga daarna pas denken over een middel!

Resultaat van deze marketingles:

  • geen onzinnige marketingactiviteiten meer die alleen maar tijd kosten
  • geen advertenties meer die niets opleveren
  • geen bedrijfsfilms meer die niet gezien worden
  • al met al: geen verspilde budgetten meer

Onthoud: focus, maak een stappenplan en laat u niet verleiden om al vooruit te denken. Eerst het huis tekenen en de fundering leggen. Gordijnen koopt u pas als u zeker weet wat het beste bij uw huis en interieur past. Een marketingbureau kan u helpen om deze focus aan te brengen.


Delen met anderen?

Met welke marketingvraag worstelt u op dit moment?

Vertel het ons

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!