-

Cut the crap: de voordelen van flat webdesign

Hoe puurder hoe beter: het levensmotto van een groot deel van de huidige generatie. Minder toevoegingen en opsmuk, maar gewoon cut the crap en terug naar de basis. Dat gaat verder dan alleen de producten die we kopen (puur natuur voedsel en simplistische meubels bijvoorbeeld), want ook op het gebied van webdesign is minder nu méér. Maak kennis met flat webdesign

Als je iets wilt weten van de ontwikkelingen op het gebied van webdesign, hoef je eigenlijk alleen maar te kijken naar een paar grote en vooruitstrevende spelers op de markt. En daar is best wel wat veranderd de laatste jaren. Kijk maar eens naar deze site, waar o.a. de logo’s van Windows, Adobe en Google Chrome worden vergeleken.

Skeuowat?

Je zag het misschien al, maar flat design is dus in de plaats gekomen van de glanzende icoontjes en shiny 3D-achtige webdesigns. Zoals het woord het al zegt, zijn bij flat design dit soort driedimensionale toevoegingen helemaal weg.

Om het met een moeilijk woord te zeggen: we zijn van skeuomorf (of skeuomorphic) naar plat gegaan.

Eigenlijk zijn we met design dus weer teruggegaan naar de basis.

Voordat alle skeuomorfe webdesigns kwamen, was alles ook al plat maar dan niet zo mooi als nu.

Inspirerende voorbeelden

Dat was het stukje theorie dat nodig is om te begrijpen wat er gaande is. Dan blijft er niet veel meer over dan je te laten inspireren met deze voorbeelden:

Maar alleen mooi, daar hebben we niet zo veel aan. Flat design heeft ook praktische voordelen voor de gebruiker en voor de webdesigner.

De voordelen van flat webdesign die je nog niét kende:

Eenvoud kost minder tijd

Platte visuals zijn nu eenmaal eenvoudiger te maken en dat kost ook minder tijd dan de ingewikkelde driedimensionale toevoegingen bij skeuomorf design.

Minimalistische navigatie

Flat wegdesign is simpel en minimalistisch. Dat geldt dus ook voor de navigatie op de site. Alleen maar fijn, want er is niets irritanter dan een ingewikkelde sitenavigatie waarin je de weg kwijtraakt.

Focus op de content

Je website hoort te draaien om de content. En bij een drukke site lukt dat nu eenmaal minder goed dan bij simplistisch design. Het design hoort je content namelijk aan te vullen, niet te overheersen.

Professionele uitstraling

Het klinkt misschien vreemd, maar hoe minder ingewikkeld een website is, hoe professioneler hij eruit ziet. Flat design staat voor strakke lijnen en eenvoud in kleuren, dat past perfect bij een professionele uitstraling.

Beter te bekijken op verschillende apparaten

Omdat flat design zoveel met grote vlakken en icoontjes werkt, is de site gemakkelijker aan te passen voor tablets, smartphones en andere apparaten (responsive webdesign). Grote icoontjes en buttons werken namelijk heel goed op de kleinere schermen, maar ook op grote schermen is deze eenvoud mooi.

Meer ruimte voor mooie typografie

Terwijl de oude sites veel tekst bevatten en weinig aandacht besteden aan mooie typografie, is hier bij flat webdesign wél plek voor. Er is namelijk veel minder tekst op de site te vinden, maar die is wel mooi vormgegeven.

De toekomst van webdesign

Er is behoorlijk wat veranderd op het gebied van webdesign in de laatste jaren. Ontwikkelingen gaan maar door, dus de vraag is of flat webdesign de toekomst heeft. Misschien gaan we wel over op volledig 3D-webdesign


Delen met anderen?

Ook een website die past bij de huidige tijd?

Neem vrijblijvend contact op

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!