-

Waar wacht je nog op?!

Ondernemen: leuk he? Vrijheid, blijheid. En af en toe stress. Of heel vaak stress. Maar daar staat dan weer een leuke omzet tegenover. Alhoewel de winst dan weer tegenvalt. Ach jee. Wat zijn we toch zielig. Natuurlijk is het crisis. En natuurlijk raakt dat ondernemers. Maar er zijn (gelukkig) ook nog veel ondernemers die wél kunnen. En willen. Maar toch doen ze niks. U hoort daar toch niet bij?

Niet naar de sportschool

Vorige week ben ik (weer) begonnen met hardlopen. Niet van harte. Maar het is wel de beste keuze wil ik wat kilootjes kwijtraken, conditie opbouwen en niet naar de sportschool hoeven te gaan. Hardlopen dus. Schoenen uit de kast gepakt (voor de zoveelste keer), sportkleding zoeken (voor de zoveelste keer) en motiverende muziek op de iPod gezet.

En toen kwam het. De vraag der vragen…

Ik was er dus helemaal klaar voor. Maar ja… euhm…..ik zat eigenlijk wel lekker… En toen kwam het. De vraag die je eigenlijk niet wilt horen. De vraag waarvan je hoopt dat niemand ‘m ooit zal stellen. Omdat je dan met de billen bloot moet. De vraag kwam van mijn vrouw. Wie anders. De vraag was prachtig qua eenvoud en kracht. Hij kwam volledig uit het niets: “Waar wacht je nog op?”

Hijgen en stilstaan

Daar zit je dan met je goede voornemens. Met je doel voor ogen. Het liefst heb je dat het doel naar jou toekomt. Maar dat schijnt dus niet te kunnen. Dus moeten we zelf in beweging komen. Dus: langzaam beginnen. Stap voor stap. Steeds iets sneller. En dan gaat het tempo erin. En nog iets sneller. Overmoed heet dat. Jammer. Buiten adem. Stoppen? Omdraaien? Of toch maar weer even wandelen? Na een half uur rennen, lopen, hijgen, rennen, lopen, wandelen, bijna stilstaan en strekken heb ik het wel gezien. Maar toch: een half uur gelopen. En toch wat calorieën kunnen verbranden.

Emmer ijskoud water

Zakelijk is het niet anders. We hebben een doel. Dat doel lijkt dichtbij omdat ondernemen nou eenmaal leuk is om te doen. Dus gaan we graag op ons doel af. Maar wat nou als dat doel verder weg blijkt te zijn? Wat nou als het doel ongrijpbaar lijkt? Wat nou als we niet goed weten hoe we het doel moeten bereiken? Stel jezelf dan eens de vraag die mijn vrouw mij ook stelde: “Waar wacht je nog op?” Het zet je weer even met beide benen op de grond. Of in mijn geval: het voelt als een emmer ijskoud water, recht in je gezicht. Hoe dan ook: het zet je in beweging. En met smoesjes kom je niet meer weg.

Slappeling

Hou dus op met zielig zijn of klagen over onbereikbare doelen. Alles is voorhanden. We hebben de middelen. We hebben het enthousiasme. Het ontbreekt aan één ding: doorzettingsvermogen. Bedenk wat er moet gebeuren en doe het. Geen excuses meer.

Bent u een doorzetter of een slappeling? Ik ga de sportschoenen weer aantrekken, ook al is het met tegenzin.


Delen met anderen?

Met stilzitten en klagen bereik ik helemaal niks.

Doe je met me mee?

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!