-

Waarom met mate genieten écht beter is

Zoals dat met wel meer dingen is, wordt marketing ineens een stuk leuker als je je er iets bij kunt voorstellen. Weg dus met die saaie theorieën, vandaag een lesje videomarketing aan de hand van, jawel, taarten en cupcakes. Want als je de grote mooie marketingboodschap (je taart) aan de straatstenen nog niet kwijtraakt, waarom zou je je boodschap dan niet in kleine stukjes (cupcakes) opdelen totdat er voor ieder wat wils overblijft? Dan krijgt je doelgroep geen overdosis informatie (of calorieën) binnen en is de kans groot dat iedereen snel terugkomt voor méér!

Oké, nu is het genoeg geweest met de metaforen, laten we ter zake komen. Om je doelgroep geïnteresseerd te krijgen en te houden, is het belangrijk om informatie aan je doelgroep aan te passen. Dat geldt ook voor videomarketing en houdt concreet in: doseren en zorgen dat je video’s voor ieder wat wils bieden. Er zijn verschillende (simpele) manieren waarop je dat kunt doen:

#1 Een serie video’s blijft interessant

Waarom zou je meteen alles vertellen wat je weet, als je ook één voor één -met mate dus- kleine stukjes interessante informatie kunt delen, zodat je ontvanger ook geïnteresseerd blijft? Laat (bijvoorbeeld iedere week) gedoseerd interessante informatie los zodat je doelgroep wilt blijven terugkomen voor meer. Maak er een serie van door op onderwerpen terug te komen, zodat kijkers aangemoedigd worden om ook de andere video’s van de serie te kijken. Handig ook als je verschillende doelgroepen op een andere manier wilt aanspreken, je kunt series maken over verschillende onderwerpen zodat je kijker zelf kan bepalen wat relevant is.

#2 YouTube hoofdstukken: als niet iedereen alles “lust”

De tijd dat mensen eerst hele boekwerken door gingen spitten voordat ze daadwerkelijk informatie vonden, is voorbij. Informatie moet hapklaar geserveerd worden aan je doelgroep, anders is ze haar aandacht zo kwijt. Dat is lastig voor bedrijven, maar kan ook gezien worden als een uitdaging; als de kijker blijft hangen ben je dus écht goed! Bij videomarketing kun je aan deze behoefte op verschillende manieren tegemoet komen. Een simpele is de optie die YouTube biedt om hoofdstukken in je video’s aan te brengen. Je kunt hiermee precies aangeven waar je doelgroep voor bepaalde informatie moet zoeken.

#3 Blogs met informatie: voor als je stiekem toch méér wilt

Natuurlijk bestaat je marketingstrategie uit meer onderdelen dan alleen video. Maar misschien had je de link tussen je blogs en je video’s nog niet direct gezien. Deze twee dingen kunnen elkaar juist heel goed aanvullen, zodat je doelgroep meer informatie over bepaalde onderwerpen kan krijgen als ze dat wilt. Video-marketing is maatwerk, dus jij moet ervoor zorgen dat er genoeg informatie is voor iedere behoefte.

Onthoud: je klant is altijd koning. Om jezelf nog maar eens met een taartenbakker te vergelijken; je wilt niet blijven zitten met je spullen dus zorg dat je ze aan de man brengt, in welke vorm dan ook!


Delen met anderen?

Geniet jij ook -met mate- van videomarketing?

Dan kunnen we elkaar de hand schudden!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!