Goede producten leveren is niet genoeg. Een goede dienstverlening is niet genoeg. U streeft naar tevreden klanten. Maar tevreden klanten zijn nog geen loyale klanten. Zodra uw klanten loyaal worden, wordt het pas écht leuk!
Als u goede producten of diensten levert zijn uw klanten tevreden. Maar tevreden klanten zijn nog geen loyale (en dus terugkerende) klanten. Het is vrij eenvoudig: door goede producten of diensten te leveren, voldoet u aan de verwachtingen van uw klanten. De klant wil immers een goed product of een goede dienstverlening. Helaas worden uw concurrenten ook steeds beter. En slimmer. En dus kan uw klant hetzelfde krijgen bij uw concurrent: dezelfde kwaliteit voor dezelfde prijs.
Het trucje van de concurrent
Maar wat gaat er gebeuren als uw concurrent (met dezelfde kwaliteit) de prijs gaat verlagen? Dan is de kans groot dat uw klant zich toch eens serieus gaat afvragen of het niet zinvol is om bij uw concurrent klant te worden. Dat is te voorkomen. En het is heel eenvoudig.
De oplossing
Door een vertrouwensband op te bouwen met uw klanten wordt alles anders. Aandacht zorgt voor vertrouwen. Betrokkenheid zorgt voor vertrouwen. Oprechtheid zorgt voor vertrouwen. Koopt u liever bij een bedrijf waar u een ‘klik’ heeft met de medewerkers, waar u een goed gevoel bij heeft, waar ze luisteren naar uw wensen? Of een bedrijf dat goedkoper is? Precies: aandacht en een persoonlijke benadering winnen het bijna altijd. Het leidt namelijk tot vertrouwen.
Potje breken
Vertrouwen leidt tot vervolgaankopen. Vertrouwen zorgt voor loyaliteit. Vertrouwen overwint alle argumenten. Als u het vertrouwen heeft van uw klant kunt u nog eens een potje breken. Vertrouwen is gunnen. Vertrouwen is de lange termijn. Vertrouwen is de basis van een succesvol bedrijf. Heeft uw klant vertrouwen in uw bedrijf, dan schakelt u daarmee de concurrentie in één klap uit.
De investering
Het kost even wat tijd om vertrouwen te winnen. Het moet namelijk oprecht gebeuren. Door goede producten of diensten te leveren, krijgt u een goede relatie met uw klant. En een goede relatie zal leiden tot vertrouwen. Zo simpel is het.
Door het vertrouwen van uw klant wordt u rustiger, zelfverzekerder en nog meer klantgericht. Dat leidt weer tot nog betere producten en diensten. En zo wordt iedereen beter. Vertrouwen is het meest waardevolle woord voor uw onderneming in 2012. Het zorgt voor leukere relaties, hechtere vriendschappen en succesvollere bedrijven.