-

Wat is er beter dan korting?

Als ondernemer is het verleidelijk om af en toe terug te grijpen naar korting. Een goede kortingsactie zorgt voor meer verkoop. Product X kost normaal €100,- en gaat tijdens de kortingsactie ineens over de toonbank voor €70,-. Resultaat: veel klanten, veel verkoop. Voor de lange termijn is dit echter niet slim.

Als de kortingsactie voorbij is (en het product weer de oude/normale prijs heeft) kan het zorgen voor een flink dip in de verkoop.

Wat nog gevaarlijker is: uw geloofwaardigheid. Wie ineens flink met de prijs kan zakken geeft een duidelijk signaal af: “eigenlijk betaalt u normaal veel te veel!”. Gevolg: de klant zal wachten totdat er weer een nieuwe actie komt.

Marketingtip: maak er een slimme marketingactie van in plaats van een kortingsactie.

Leg de focus niet op de korting van een enkel product of een enkele dienst. Het draait om de actie. Hoe? Een goede strategie is om te zorgen dat uw klant meer krijgt voor hetzelfde geld.

Product X blijft gewoon €100,- kosten, maar tijdens de actieweek krijgt de klant Product Y er gratis bij. Of: Product X kost €100,- en tijdens de actieweek krijgt de klant levenslange garantie. Wat ook goed werkt: samenwerken met andere ondernemers. Sluit een deal met het plaatselijke restaurant en koop 50 dinercheques voordelig in. De eerste 50 klanten krijgen bij aankoop van Product X een gratis dinercheque. Daar wordt over gesproken. Het zorgt dus niet alleen voor meer verkoop, maar ook voor meer naamsbekendheid. Dat werkt beter op de lange termijn!

De merkwaarden van uw bedrijf.

Niet vergeten: zorg dat de actie aansluit bij de merkwaarden van uw bedrijf. Staat bij uw bedrijf kwaliteit voorop? Zorg dan voor een actie waarbij uw klanten iets kunnen winnen of waarbij uw klanten een extraatje krijgen bij een aankoop. Dat doet meer dan eenmalig flinke korting geven. Het voorkomt dat u het label ‘prijsstunter’ krijgt, terwijl dat helemaal niets te maken heeft met uw bedrijf.

En dienstverleners? Hiervoor geldt hetzelfde. Bedenk een actie waarbij uw klanten meer krijgen voor hetzelfde bedrag in plaats van korting te geven op uw tarieven. Iets meer doen voor het ‘normale’ bedrag is altijd nog gunstiger dan hetzelfde doen voor minder geld.

Weten hoe u meer klanten zou kunnen aantrekken zonder meteen met de prijs te gaan stunten? Bel 06-270 416 39 of mail me.

Tijdens een vrijblijvend gesprek krijgt u kosteloos en zonder verplichtingen 5 direct toepasbare ideeën voor uw volgende actie. De prijs wordt vaak onderschat als marketinginstrument. Zorg daarom voor iets opvallends. Simpelweg korting geven helpt uw bedrijf niet op de lange termijn.


Delen met anderen?

Nog geen alternatief voor korting?

Bel of mail ons voor inspiratie

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!