-

Wat is nou eigenlijk conversie?

De grootste fout die we als ondernemers kunnen maken: denken dat onze doelgroep onze (vak)taal wel begrijpt. Bij Peppermint proberen we altijd zoveel mogelijk ‘de taal van de klant’ te spreken. Toch glipt er wel eens een woordje doorheen…. Conversie was zo’n woord. Hoewel het woord saai klinkt, is het misschien wel de belangrijkste formulering voor al uw marketing en communicatie.

Een tijdje geleden zat ik in gesprek met een klant over het verbeteren van zijn website. De klant wilde beter gevonden worden in Google en had daar tips voor nodig. Mijn reactie was: goed gevonden worden is leuk, maar wat dient er te gebeuren als de bezoeker ook daadwerkelijk op je site komt? Ik vertelde hem dat die conversie natuurlijk het belangrijkste is. Ik werd vragend aangekeken. Conversie? Nog nooit van gehoord…

Conversie in 1 zin

Er zijn verschillende soorten definities van het woord conversie, maar wij hebben onze eigen uitleg. Goed, daar gaan we. Even het koppie erbij houden. Conversie is:

Het moment waarop iemand reageert
(op een marketingboodschap) door actie te ondernemen.

Conversie in de praktijk

In de praktijk kan dat van alles betekenen. Daarom is een klein beetje uitleg wel op z’n plaats. Geen nood, dit wordt niet saai.

U stuurt uw doelgroep een mailtje met daarin een aanbieding. Op het moment dat een ontvanger deze mail opent is dat conversie. Op het moment dat die persoon een link aanklikt in uw mail is dat ook conversie. Als uw klant vervolgens ook nog op uw website een bestelling plaatst dan is dat wederom conversie (en de conversie die het meeste oplevert).

Niet alleen online

Conversie vindt niet alleen online plaats. Ook in het echte leven heeft u als ondernemer dagelijks te maken met conversie. Wat zorgt ervoor dat uw klant wel of geen contact met u opneemt? Wat zorgt ervoor dat uw klant wel of geen bestelling plaatst? Wat zorgt ervoor dat iemand toch die aanbieding in de supermarkt meepakt? Conversie is altijd en overal relevant.

Stappenplan conversie

Om te zorgen dat uw doelgroep op uw website bepaalde handelingen uitvoert, is het belangrijk eerst te weten wat uw doel is. Dient uw doelgroep een product te bestellen? Contact op te nemen? Een prijsopgave aan te vragen voor een dienst? Hoe beter u weet wat het doel is, hoe makkelijker u een route kunt bepalen die leidt tot conversie.

Het slechte nieuws is dat u op dit moment veel klanten misloopt. Het goede nieuws is dat dit snel te herstellen is met een goed doordacht stappenplan.

Quickscan van uw website

Ontbreekt er iets aan uw website waardoor uw bezoekers niet doen wat ze zouden moeten doen? Peppermint biedt een quickscan aan van uw website. We laten u live (waar u zelf bij bent) zien welke aanpassingen voor meer resultaat zullen zorgen.


Delen met anderen?

Interesse in een frisse blik op uw website?

Vraag de quickscan aan

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!