-

Wat mijn zoontje mij leert over ondernemen

Mijn zoontje is 1,5 jaar oud en kent geen angst. Als mijn zoon wil rennen, gaat hij rennen. Als hij ergens op wil klimmen, klimt hij ergens op. Als hij denkt dat hij inmiddels zelfstandig de televisie aan kan zetten zonder daarbij de vaas van de tafel af te stoten, dan doet hij dat gewoon.

Hoe zou hij zich gedragen als hij bij elke handeling vooraf zou nadenken? Wat zou dat doen met zijn ontwikkeling?

Succes in drie stappen

Ik ben van mening dat een ondernemer continue drie stappen moet doorlopen:

  1. Gedachtes, dromen en doelen concreet krijgen
  2. Keuzes maken
  3. Handelen/actie ondernemen

Mijn zoon heeft bijvoorbeeld als doel om de televisie aan te zetten. Daarvoor moet hij de afstandsbediening van de tafel pakken. Vervolgens zet hij het op een lopen (rennen!) om (met de blik op oneindig) recht op zijn doel af te gaan. Van stap 1 (doel) direct naar stap 3 (uitvoeren). Dat er daarbij onderweg soms wat schade kan ontstaan, tja, dat weten we inmiddels. De houten vloer is wat minder egaal en de glazen tafel ziet er toch iets anders uit dan destijds in de winkel. Hoe dan ook: mijn zoon heeft een doel en gaat ervoor. Hij denkt niet teveel na (of helemaal niet) en probeert het gewoon. Is dat niet wat elke ondernemer af en toe zou moeten doen?

Ondernemen is geen zekerheid

Waarom willen we toch altijd alles zeker weten? Natuurlijk is het crisis. Natuurlijk heeft u een gezin en een hypotheek. Maar we kunnen niet alles vooraf zeker weten. Als zelfstandig ondernemer heeft u ooit de keuze gemaakt om niet voor de zekerheid te kiezen. Waarom zie ik dan toch zoveel ondernemers om me heen die voortdurend zoeken naar houvast? Ondernemen heeft niets met houvast te maken. Wie vandaag zekerheid heeft, kan dat morgen alweer kwijt zijn.

Het gevaar van keuzestress

Veel ondernemers zie ik in tijden van crisis ineens stil blijven staan bij stap 2 (Keuzes maken). Men wil te graag de juiste keuze maken voordat met de uitvoering wordt begonnen. Resultaat: er gaan dagen, weken en soms maanden overheen voordat er echt een keuze wordt gemaakt en met de uitvoering wordt begonnen. Dat is verloren tijd!

Stoute schoenen aantrekken

Ik zie het hele proces als een mooie wereldreis: je hebt bepaalde doelen, maar de weg er naartoe kan je van alles brengen. Het zou toch zonde zijn om je tijdens de reis al druk te maken of je wel op de juiste plaats aankomt? Kijk om je heen! Geniet van het uitzicht en geniet van de verschillende wegen die er zijn. We kunnen onszelf altijd nog corrigeren en een andere weg inslaan. Dat is altijd nog beter dan stil blijven staan en proberen om in de verte te zien of het wel een goede bestemming is. Trek dus de stoute schoenen aan en begin te lopen!

Boem

Leren van fouten is het mooiste wat er is. Als mijn zoon niet regelmatig met z’n hoofd tegen de tafel was gelopen, wist hij nu ook niet hoe hij moest bukken. Als hij nu vlak langs de tafel loopt roept hij zelf al ‘Boem!’. Hij weet wat er gebeurt als hij niet bukt. Hij weet nu wat er nodig is om zonder blauwe plek aan de andere kant van de tafel te komen. Wanneer heeft u voor het laatst uw hoofd gestoten? Lach erom en kijk de volgende keer iets beter uit. Maar laat het u er niet van weerhouden om de volgende keer weer vol enthousiasme en met een stralende lach de wereld tegemoet te rennen!


Delen met anderen?

Ook een droom najagen?

We doen graag mee!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!