-

Wie wil er betalen om klant te worden?

Wat is dat toch met sportscholen en fitnesscentra? Wie laat er nou mensen betalen om klant te worden? Beste sportscholen en fitnesscentra, laat je spierballen eens zien!

Ok, ik zal eerlijk zijn: ik kom er niet vaak. Maar áls ik er kom, geniet ik volop van de extra’s die een sportschool me kan bieden.
Wat te denken van:

  • gratis fruit (het loopt heerlijk op zo’n loopband met een appel in je mond)
  • een openhaard in de lounge (ik heb het namelijk ontzettend koud na het sporten)
  • gratis huren van DVD’s (kan ik na het sporten lekker thuis onderuitgezakt van een filmpje, een zakje chips en een biertje genieten).

Maar goed. Ik betaal ervoor. Dat doe ik per maand en dat minimaal een jaar lang. De sportschool heeft een eigen benadering van klantenbinding. Jaarcontracten zijn standaard en eerder opzeggen (geloof me, ik heb alles al geprobeerd), lukt niet.
Met abonnementskosten is niks mis. Ik wil immers gebruik maken van bepaalde faciliteiten bij een sportschool of fitnesscentrum en daar rekent men een bedrag voor per maand.

De hoogte van dat bedrag varieert per sportschool, maar ook dat zal me een zorg zijn. Ik maak immers zelf de keuze om te gaan sporten bij een bepaalde sportschool (niet te ver van huis graag, anders moet ik te veel lopen).

Arrogant en minderwaardig

Maar dan: inschrijfgeld. Hier ben je me kwijt. Het is namelijk belachelijk, arrogant en minderwaardig naar je doelgroep.

Om als potentiële klant gebruik te willen maken van de sportschool moet ik dus niet alleen maandelijks een paar tientjes betalen, maar ook nog eens een flink bedrag als inschrijfgeld. Of nog erger: administratiekosten. Waarom? Het meest duidelijke antwoord dat ik tot nu toe gehoord heb, was ‘het is nou eenmaal zo’.

Beste sportscholen en fitnesscentra, laat je spierballen eens zien.

Doe niet blind de concurrent na en schrap dat inschrijfgeld. Of geef mij een hele goede reden om dat bedrag apart in rekening te moeten brengen.

En waag het niet om te zeggen dat het allemaal een truc is om tijdens een marketingactie te kunnen roepen ‘Tijdelijk geen inschrijfgeld’. Dat is namelijk een nog betere reden om aan ‘de noodzaak’ van inschrijfgeld te gaan twijfelen.

De eerste sportschool die durft te adverteren met het feit dat ze geen fruit hebben, geen lounge met openhaard hebben, geen DVD’s verhuren, geen kinderopvang hebben én geen inschrijfgeld of administratiekosten vragen, heeft er een nieuwe klant bij. En daarna nog honderden.

Inschrijfgeld betalen om ergens klant te mogen worden. Ik begrijp er niets van.
Wie laat als eerste zijn spierballen zien?


Delen met anderen?

Hulp nodig? Of juist kritiek?

Neem contact met ons op

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!